Blijf op de hoogte van nieuws, nieuwe blogs en andere interessante informatie.

Dieet bij het Prikkelbare Darm Syndroom

Je hebt een op maat gemaakt dieet nodig om beter te worden. Een dieet wat is aangepast aan jouw klachten, jouw onderliggende oorzaken en hoe jouw lichaam reageert.

Een dieet werkt niet automatisch, elk lichaam vraagt om maatwerk

Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is een verzameling klachten met verschillende onderliggende oorzaken. Het klachten-pakket en dus ook de oorzaken zijn bij iedereen net even anders. Daar komt nog bij dat elk lichaam ander reageert. Dus dat vraagt altijd om maatwerk.

Als je het Prikkelbare Darm syndroom hebt, probeer je van alles om er vanaf te komen. Er zijn allerlei middelen die beloven dat ze van je klachten afhelpen. En soms helpt het iets, soms een tijdje en soms krijg je er juist meer klachten van. Je experimenteert wat met voeding. Maar je komt maar niet echt van je klachten af.

Dus denk je, misschien is een dieet wel iets. Dat is tenminste gestructureerd en daar heeft iemand met kennis over nagedacht.

Laag FODMAP werkt voor X aantal mensen

Een geliefd dieet bij mensen met het PDS is het laag FODMAP dieet. Het is wetenschappelijk bewezen. Concreet houdt dat wetenschappelijk bewezen in dat het (tijdelijk) klachten vermindert bij een grote groep mensen, maar niet bij iedereen. En ook handig, je kunt naar een diëtiste om begeleid te worden. Alleen lang niet iedereen heeft er dus baat bij of het helpt maar weinig of tijdelijk. Hoe kan dat?

Als iets niet voor iedereen werkt of maar tijdelijk of deels werkt, moet je jezelf altijd de vraag stellen: waarom niet? Het antwoord: als je FODMAP’s niet goed kunt verdragen heb je meestal verteringsproblemen en een verstoring van je darmflora (ook al komt dat niet per se uit een ontlastings-test). Gezonde mensen kunnen namelijk wel de meeste FODMAP’s verdragen. Sterker nog, een grote groep FODMAP’s is zelfs pre-biotica, voedsel voor je flora.

Wat het laag FODMAP dieet doet is de FODMAP’s eruit halen en dan weer toevoegen in de hoop dat de problemen zich vanzelf hebben opgelost. Reageer je toch nog sterk op bepaalde FODMAP groepen, dan laat je die voedingsgroep (permanent) staan.

Onderliggende oorzaken worden niet aangepakt

Verteringsproblemen en darmflora-problemen zijn de onderliggende oorzaken waarom je FODMAP’s niet goed kunt verdragen. En die problemen worden met het laag FODMAP dieet niet aangepakt. Dus zie je soms dat mensen die bepaalde FODMAP’s weg laten het daar eerst prima op doen, maar in de loop van de maanden tot jaren ontwikkelen ze toch weer meer PDS klachten.

Dat zie je trouwens ook vaak bij oplossingen als probiotica en andere supplementen. Die werken een tijd je wel (maanden tot jaren) en dan niet meer. Dat komt omdat je de onderliggende oorzaken niet aanpakt.

Wat zijn die onderliggende oorzaken van PDS?

Een maag die niet optimaal werkt. Denk aan opkomend en brandend maagzuur (meestal teken van gebrek aan maagzuur en verkeerde voeding), slecht verteerd eten in de ontlasting, etc.

Een galblaas die niet optimaal functioneert. Denk aan misselijkheid, slechte vetvertering (door o.a. jarenlang vetarm te eten en SIBO), verstoppingen, etc.

Een alvleesklier die niet optimaal functioneert. O.a. door gebrek aan maagzuur (maagzuurremmers zijn zo ontzettend slecht voor je gezondheid!)

Een verstoorde maag- en darmflora. Teveel flora op de verkeerde plek of een ongunstige samenstelling kan je darmcellen irriteren en je vertering in de war schoppen. En een verstoorde flora schopt o.a. je immuunsysteem en je neurotransmitters in de war.

Fabrieksvoeding, we zijn niet gemaakt voor fabrieksvoeding, dus ons lichaam reageert daar niet optimaal op. Zeker niet als je eenmaal ziek bent en klachten hebt.

Verstoorde hormonen

En om het geheel af te maken, verstoren alle bovenstaande onderliggende oorzaken ook nog eens je hormonen! Daarom zie ik bij veel klanten PMS en andere hormoon-gerelateerde klachten na verloop van tijd vaak sterk verminderen of zelfs helemaal verdwijnen.

Onderliggende oorzaken houden elkaar in stand

Veel van de onderliggende oorzaken houden elkaar in stand. Een voorbeeld: bij opkomend maagzuur en gebrekkige maagzuurproductie gaat er van alles mis in de vertering. Onder andere je gal (via een omweg) en alvleesklier gaan niet goed ‘aan’. En dat geeft verderop nog meer verteringsproblemen en dat kan dan weer flora-problemen in stand houden. Dus je moet al die verschillende problemen in één keer aanpakken, wil je echt van je PDS klachten af komen.

Met het GAPS dieet maak je zelf jouw dieet op maat

Begrijp me goed, ik vind het GAPS dieet fantastisch, omdat het zoveel goede elementen in zich heeft. Maar het is geen wonderdieet wat vanzelf werkt als je netjes het boekje volgt. Het gaat om begrijpen wat je aan het doen bent en voelen hoe je eigen lichaam er op reageert, aangevuld met andere kennis. Het is een kwestie van steeds bijsturen op basis van de informatie die je lichaam je geeft.

Eliminatiedieet: zelf je tolerantie en vertering checken

De meeste mensen beginnen het GAPS dieet met het Introductiedieet (er zijn wat uitzonderingen). Dit is een eliminatiedieet waarbij je begint met zelfgemaakte vleesbouillon (nog geen bottenbouillon!) en soepen van groenten waar je tegen kunt. Voor het kiezen van de juiste groenten, kun je bijvoorbeeld de laag FODMAP lijst gebruiken.

Stap voor stap voeg je voeding toe om te testen. Verteer je iets op dit moment nog niet goed, dan laat je dat voorlopig staan. Later als je verder herstelt, ga je die voeding weer testen. Sommige dingen kun je vrij snel weer toevoegen, andere voeding kan maanden tot jaren van herstel vragen.

Het doel is altijd blijvend herstel

Je werkt met behulp van het dieet en een klein aantal supplementen aan het herstel van je spijsvertering en je darmflora. Het doel is altijd dat je zoveel mogelijk weer wel kunt eten. Je werkt toe naar blijvend herstel.

Wil je meer weten over het GAPS dieet, lees dan het boek: https://gapsboek.nl/book/9789082382006-gut-and-psychology-syndrome.html

Overweeg je daarna onder begeleiding aan de slag te gaan? Ik help je graag bij alle praktische zaken en met advies en kennis die niet in het boek staat: https://mijngezondedarmen.nl/begeleidingstrajecten/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *