Blijf op de hoogte van nieuws, nieuwe blogs en andere interessante informatie.

Wat is het laag FODMAP dieet? En wat kun je ermee bereiken?

Wil je eerst weten wat FODMAP’s nu precies zijn, lees dan dit artikel: Wat zijn FODMAP’s

Het laag FODMAP dieet wordt ingezet bij het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) om te ontdekken op welke FODMAP’s je darmen reageren. Je laat ze eerst allemaal een tijdje weg. Daarna ga je ze één voor één weer proberen, om te kijken voor welke (groep) FODMAP’s je gevoelig bent. En die FODMAP’s kun je dan weglaten uit je eetpatroon.

Dat jij niet tegen FODMAP’s kunt en andere mensen wel, heeft eigenlijk altijd met verteringsproblemen en darmflora-problemen te maken. Mensen met een gezonde vertering en een gezonde darmflora kunnen meestal prima tegen FODMAP’s, zolang ze geen overdosis krijgen.

Als je geluk hebt…

Als je geluk hebt en je verteringsproblemen en darmflora-problemen vrij mild zijn, kan een laag FODMAP dieet zelfs je hele FODMAP probleem oplossen. Door ze een tijdje weg te laten komen je darmen tot rust en je darmflora weer beter in balans. Je kunt dan alles weer eten, ook alle FODMAP’s maar nu zonder problemen.

Als je iets minder geluk hebt…

Dan kom je erachter welke FODMAP’s je niet goed verdraagt. De voeding met die FODMAP’s kun je dan weglaten uit je eetpatroon. Daar zit ook vaak gezonde voeding bij, zoals groente en fruit. Het is wel jammer om die dan nooit meer (zonder problemen) te kunnen eten. Daarmee kom je meteen bij het grote nadeel van het laag FODMAP dieet. Je weet nu waar je niet tegen kunt. Maar hoe ga je je darmen en darmflora nu repareren, zodat je er gewoon wel weer tegen kunt?

Als je pech hebt…

Helpt het laag FODMAP dieet gewoon helemaal niet. Je blijkt gewoon bijna nergens tegen te kunnen en reageert op (bijna) alle FODMAP’s. Wat je over houdt, is een vrij beperkt eetpatroon. En zelfs als je ze netjes weg laat, heb je nog steeds klachten. Sommige mensen krijgen zelfs nog meer klachten door de vervangende producten.

Hoe kan dat?

Als je vertering niet goed is en je darmcellen niet lekker functioneren, kan het zijn dat je klachten krijgt van veel meer dingen dan alleen de FODMAP’s. Mensen met behoorlijk beschadigde darmen kunnen vaak ook niet goed zetmeel verteren. Je zult dus eerst je vertering en je flora moeten verbeteren, voordat je allerlei voeding weer goed kunt verteren

Het laag FODMAP dieet doet verder niks actiefs aan het herstel van je vertering en flora. Dus is er een hele categorie mensen die er niks of weinig mee opschiet. Die zullen eerst actief aan herstel moeten werken, voordat ze weer alle gezonde dingen kunnen eten.

Ook voor jou is er hoop!

Meestal zijn PDS klachten gewoon op te lossen, of op zijn minst sterk te verminderen. Maar dat vraagt om aanpassing van je voeding (geen fabrieksvoeding meer), werken aan het optimaliseren van je vertering (maag, gal en alvleesklier) en werken aan je darmflora.

Ook als je alles al hebt geprobeerd!

De meeste mensen doen een heleboel goede dingen, maar stoppen er weer mee als het niet werkt. En los van elkaar werken ze vaak niet. Maar als je gaat begrijpen dat die stukjes van je problemen als een puzzel in elkaar passen, ga je ook zien dat je een plan van aanpak nodig hebt in plaats van lossen middeltjes en losse aanpassingen in je voeding.

Daar leg ik meer over uit in het korte E-book (16 bladzijden) op mijn website. Schrijf je in voor de nieuwsbrief, download het E-book (en schrijf je desnoods meteen weer uit) en doe er je voordeel mee. De meeste PDS klachten zijn gewoon op te lossen, met wat kennis, inspanning en geduld.

PS: Het maakt niet uit hoe ziek je wordt van bepaalde FODMAP’s

Ik heb een klant gehad die zo ontzettend ziek werd van knoflook dat ze 5-6 uren na het eten ervan op het toilet zat met een emmertje. Het kwam er dan van voren en van achteren uit. Inmiddels kan ze zonder problemen knoflook eten. Er is dus altijd hoop! Kijk eens bij begeleiding, als je geïnteresseerd bent in het aanpakken van de onderliggende oorzaken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *