Blijf op de hoogte van nieuws, nieuwe blogs en andere interessante informatie.

Darmherstellend voedingspatroon

Het doel is herstel! Geen symptoombestrijding!

Wat houdt het GAPS dieet concreet in?

Heel kort gezegd ga je heel puur eten. Geen pakjes en zakjes meer en geen junkfood meer.

  • Je haalt tijdelijk een aantal voedingsmiddelen uit je eetpatroon die vaak voor verteringsproblemen zorgen, zoals granen en bonen.
  • Van de andere voedingsmiddelen ga je testen of je ze goed verteert en tolereert met behulp van een eliminatiedieet. Binnen het GAPS dieet wordt dit het ‘Introductiedieet’ genoemd.
  • Daarna volgt een herstellende fase, die langer of korter kan duren, afhankelijk van de ernst van je klachten en hoe snel je lichaam zich weet te herstellen.
  • Je eet zoveel mogelijk voeding met een hoge voedingswaarde die jouw herstel zoveel mogelijk ondersteunt.
  • Na verloop van tijd kun je vaak stap voor stap weer voedingsmiddelen toevoegen die je eerst niet goed verteerde of tolereerde.
  • Als laatste ga je ook de granen weer testen, te beginnen met de glutenvrije.
  • Het doel is altijd dat je zoveel mogelijk weer zonder klachten kunt eten. Het dieet is gericht op herstel. Dus naarmate je vertering, je darmflora en tolerantie verbeteren, kun je weer meer variatie aanbrengen.
  • Uiteindelijk vind je het voor jouw lichaam ideale eetpatroon, waar je zonder problemen van kunt genieten.
  • Het dieet kan aangepast worden aan waar je op dit moment niet tegen kunt. Je kunt het bijvoorbeeld laag in histamines maken of laag FODMAP, lactose en fructose-arm, etc. Mocht je hier vragen over hebben, email me dan even: henderina@mijngezondedarmen.nl

Meer weten? Lees het GAPS dieet boek: www.gapsboek.nl

Waarom specifiek het GAPS dieet?

Het is één van de beste darmherstellende eetpatronen die ik ken. Het grote voordeel van het GAPS dieet is dat het ook in te zetten is bij zwaar beschadigde darmen met ernstige buikpijn en diarree en veel voedselintoleranties. Daarom gebruik ik in mijn praktijk het GAPS dieet als uitgangspunt.

GAPS op maat

Iedereen is uniek, iedere situatie is anders, dus passen we je eetpatroon altijd aan op wat je lichaam aangeeft. Een dieet kan nog zo goed zijn in bewezen theorie, het vraagt altijd individuele aanpassingen.

Waar komt het GAPS dieet vandaan?

GAPS staat voor Gut and Psychology/Physiology Syndrome (Darm en Psychologie/ Fysiologie Syndroom). Kort gezegd gaat het over de connectie tussen wat er in je darmen gebeurt en je mentale en lichamelijke gezondheid. Het beschreven voedingspatroon in het boek is gericht op darmgezondheid, het in balans brengen van je darmflora en je immuunsysteem en het versterken van je lichaam in het algemeen.

Niet alleen voor autisme, ADHD, etc.

Wat verwarrend kan zijn, is dat de titel en de insteek van het GAPS boek gericht zijn op de darm-hersen-connectie. Dit komt doordat Dr. Natasha Campbell-McBride het GAPS dieet in eerste instantie ontwikkelde voor haar zoon met autisme. Toen ze in haar praktijk kinderen met autisme en hun darmproblemen hielp, ontdekte ze dat ook veel andere lichamelijke problemen verdwenen. Ook de ouders van de kinderen merkten dat hun lichaam zich herstelde van bepaalde klachten en ziekten die ze zelf hadden.

Darmgezondheid essentieel voor je hele lichaam

We zijn inmiddels zo’n 20 jaar verder en het wordt steeds duidelijker dat veel ziekten en klachten een (deel)oorzaak hebben in de darmen. Dus voor lichamelijke klachten zoals darmproblemen, is het GAPS dieet een ideaal uitgangspunt. Juist omdat het zich richt op het herstel van je darmcellen (o.a. lekke darm), je darmflora (o.a. candida en SIBO), je vertering (bepaalde intoleranties), het ondersteunen van je detox-systemen (andere intoleranties) en het beter in balans brengen van je immuunsysteem (ontstekingen, allergieën, etc.).

Waarom werkt het GAPS dieet?

Omdat je veel van de onderliggende oorzaken van maag-, darm- en intolerantie-problemen tegelijkertijd aanpakt. Ik zal dat hieronder zo kort mogelijk uitleggen.

Voeding

Elke hap die je in je mond stopt kan je lichaam ondersteunen of afbreken. Voeding bevat de bouwstenen van onderhoud en reparatie. Voeding met een hoog gehalte aan herstellende voedingsstoffen, zoals groenten, vetten, vlees, vis en eieren vormen de basis van het GAPS dieet. Daarbij kijk je naar wat jouw lichaam op dit moment goed kan verteren en tolereren, zodat je je lichaam niet belast met wat nu ‘teveel’ is voor je lichaam, ook al is het in theorie gezond.

Vertering

Als je je voeding niet goed verteert, neem je de voedingsstoffen niet op. Als je voedingstekorten krijgt, gaat je gezondheid in de loop van de tijd achteruit. Niet goed verteerde voeding verstoort je darmwerking en je darmflora. Gezonde darmcellen en de enzymen die ze produceren zijn essentieel voor goede vertering.

Darmflora

Je darmflora is essentieel voor de gezondheid van je darmcellen. Zonder gezonde darmcellen kun je je eten niet goed verteren omdat je dan niet de enzymen hebt om je eten goed te verteren. Verstoorde darmflora verstoort je vertering nog meer. En slechte darmflora produceert gifstoffen. Die gifstoffen kunnen weer ellende veroorzaken zoals irritatie en ontstekingen. Slechte darmflora verstoort ook je immuunsysteem en speelt een rol bij ‘lekke darm’ en darmontstekingen.

Intolerantie

Intolerantie wordt vaak veroorzaakt door slechte vertering en/of detox-problemen. Eenmaal intolerant veroorzaakt die voeding een extra belasting voor je lichaam. Los je de intolerantie op door je vertering en/of je detox-vermogen te verbeteren, dan kun je vaak (na weken tot maanden tot jaren) wel weer de voeding eten waar je intolerant voor was, zonder dat je lichaam er last van heeft.

Detox

Als je detox-systemen niet soepel werken, krijgt je lichaam last van de achterstanden. Je lichaam gaat dan langzaam steeds slechter werken, omdat gif- en afvalstoffen de normale werking van cellen kunnen blokkeren. Plus een verstoorde darmflora en slecht verteerde voeding zijn een grote bron van gif- en afvalstoffen die een extra belasting vormen voor je detox-systemen.

Alles wat je doet tijdens het GAPS dieet is erop gericht om bovenstaande problemen (en nog vele andere) op te lossen.

Daarom werkt het GAPS dieet.


Heb je nog vragen over het dieet? Kijk dan bij veel gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met me op door een email te sturen naar: henderina@mijngezondedarmen.nl

Bekijk trajecten Neem contact op