Blijf op de hoogte van nieuws, nieuwe blogs en andere interessante informatie.

GAPS dieet: eet niet teveel noten en zaden!

Je bent aan het GAPS dieet begonnen. En het gaat goed. Je darmen worden rustiger, je klachten beginnen te verdwijnen. Maar dan… ineens lijk je weer meer klachten te krijgen. Hoe kan dat nu, want je eet niks buiten wat er op de lijst staat.

Noten en zaden zijn bijna niet te verteren

Of ze nu zelf het GAPS dieet doen of een begeleidingstraject volgen, heel wat mensen lopen tegen problemen aan als het om noten en zaden gaat. Steevast is mijn advies stoppen, overslaan (als je nog in het Introductiedieet zit) of drastisch minderen.

Noten en zaden zijn nu eenmaal slecht te verteren door onder andere de vezels die erin zitten. En als je problemen hebt met de vetvertering, kunnen de vetten in de noten ook problemen geven. Noten en zaden zitten hoog in de omega-6 vetten, wat voor heel wat mensen ook snel teveel van het goede is. En dat nog los van dat ze bij mensen een allergische of intolerantie reactie kunnen geven.

Vervangingsdrang: we zijn het zo gewend

Als je geen graan meer eet en dus geen brood, koekjes en taart, is het heel verleidelijk om dat te vervangen met iets wat wel ‘mag’. En het liefst iets wat lijkt op wat je gewend was.

Dus maak je brood van amandelpasta en koekjes en cakes van amandelmeel. Crackers van zaden en zaden-pasta. Nootjes als (handig mee te nemen) snack. Zoete notenballetjes gemaakt met dadels. Zaden en nootjes over je salade. Heerlijk!

Als je niet uitkijkt eet je de hele dag door noten en zaden in verschillende vormen. Door die verschillende vormen waarin je ze eet, valt het misschien ook niet meteen op dat je zoveel noten en zaden eet.

Ja maar, het staat in het boek dat het mag

Klopt, en het is ook niet erg om wat noten en zaden te eten en baksels van notenmeel, als je ze goed verdraagt. In het boek schrijft dr. Natasha Campbell ook dat als je iets (gaat niet alleen om noten en zaden) niet goed verteert, je het dan voorlopig beter even kunt laten staan. En ook dat snacks zoals noten, fruit en baksels bijzaak zijn. Focus op de hoofdmaaltijden van vlees, vis, vetten, eieren en groenten.

Weken en drogen verbetert de verteerbaarheid iets

Door noten en zaden te weken en te drogen, verbetert de verteerbaarheid iets. Ik krijg regelmatig te horen dat mensen noten na het weken en drogen iets beter verdragen. Waarschijnlijk komt dat (deels) omdat je door het weken en drogen een aantal anti-nutriënten uitschakelt. Maar oxalaten bijvoorbeeld, krijg je niet uit noten geweekt.

Oxalaten in noten blijven een probleem, ook als je niks voelt

Teveel oxalaten eten is niet handig. Zeker niet als bij jou de verwerking van oxalaten niet optimaal verloopt. Oxalaten zitten o.a. veel in noten, spinazie, rabarber, cacao (chocola) en boekweit. De meeste mensen kunnen wel wat oxalaten verwerken, maar heel wat mensen ook niet. En relatief gezonde mensen kunnen na maanden tot jaren teveel oxalaten eten (zoals bijvoorbeeld elke dag een groene smoothie met spinazie?) klachten ontwikkelen.

Hoe dan wel?

Stop met idee dat je tussendoortjes nodig hebt. Eet 2, 3 of 4 hoofdmaaltijden (afhankelijk van de situatie) en laat het daarbij. Hoe meer rust je darmen (en nog een aantal andere organen) krijgen, hoe beter het is voor je gezondheid. 12-16 uren achter elkaar niks eten, heeft een hele gunstige werking op je lichaam. Niet iedereen kan meteen 16 uren zonder eten. Daar kun je rustig naartoe werken.

Houd het op ongeveer 1 eetlepel noten of zaden per dag of 1 plakje ‘notenpastabrood’ of 1-2 crackertjes, etc. Op voorwaarde dat je er überhaupt tegen kunt! Of eet ze alleen af en toe. Laat ze verder staan. Dit is een richtlijn. Uiteraard bepaal je zelf hoeveel je wel of niet iets van iets eet. En wat in jouw situatie handig is. Misschien is het voor jou beter om (voorlopig) helemaal te stoppen.

Koppel vieren en verwennen veel meer los van eten. Als we iets te vieren hebben of wel iets ‘verdiend’ hebben na een zware dag, grijpen we bijna automatisch naar iets lekkers. Maar dat kan ook anders. Geef of doe iets wat niet met eten te maken heeft. En vier vooral gewoon door blij en dankbaar te zijn voor wat er is.

Als je dan toch iets bijzonders wil doen met eten, kijk dan eens wat andere mogelijkheden zijn. Kies uit dingen die je wel goed verteert. Denk bijvoorbeeld aan een keer wat luxer vlees of een toetje waar geen noten in verwerkt zitten. Al is het aan te raden om ook zoetigheid tot een minimum te beperken. Kilo’s dadels of honing eten is niet gezond.

PS: Het GAPS dieet is niet iets wat ‘zomaar’ werkt als je maar doet wat in het boek staat. Je zult heel goed naar je eigen lichaam moeten luisteren, je gezonde verstand moeten gebruiken, vaak extra dingen moeten uitzoeken op internet (want niet alle kennis past in één boek), etc.

En dat is best pittig, naast het wennen aan het anders koken en anders boodschappen doen. Daarom bied ik begeleidingstrajecten aan. Tijdens een traject help ik je met recepten en andere praktische informatie en met samen uitzoeken wat op dit moment het beste past bij jouw lichaam en jouw klachten.

Wil je meer weten over de begeleidingsmogelijkheden? Lees dan hier verder…

En lees ook eens de veelgestelde vragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *