Blijf op de hoogte van nieuws, nieuwe blogs en andere interessante informatie.

Is zoveel vlees wel gezond? Ik ben bang dat ik straks mijn darmproblemen heb opgelost, maar daarna kanker of een andere ziekte krijg.

Kanker, net als bijna alle ziekten, wordt nooit veroorzaakt door één dingetje. Daarnaast zijn er heel veel problemen met hoe de zogenaamde “wetenschap” over vlees wordt uitgelegd. Het is een complex verhaal waarin politiek, geld, ego’s en macht een belangrijke rol spelen. Helaas kun je in het Nederlands weinig informatie vinden die redelijk in balans is. Daarom geef ik je hier een aantal punten om te overwegen. (Een uitgebreide artikelen-serie staat op mijn to-do lijst).

Vroeger, toen kanker en hart-en vaatziekten nog maar weinig voorkwamen, waren er al wel groepen mensen rijk genoeg om regelmatig (behoorlijke hoeveelheden) vlees te eten. Ook stammen/volkeren die traditioneel op grote hoeveelheden (rood) vlees en/of vis leefden, hadden niet of nauwelijks last van hart- en vaatziekten en/of kanker. Maar die dieren kregen geen antibiotica, soja en tarwe en die mensen aten geen chocoladerepen, donuts en chips en dronken geen cola, limonade-sapjes of energy drinks. Dus vlees kan gewoon niet de oorzaak zijn van al het kwaad.

Alleen maar mager spiervlees eten is wèl een belasting voor je systeem. Door zoals ze het vroeger deden ook het vet, de organen en de gelatine-rijke delen te eten krijg je een betere balans in eiwitten, vitaminen en mineralen.

In de praktijk zie ik dat mensen verschillen. Tijdens herstel heeft het lichaam veel eiwitten nodig. En vlees, vis en eieren zijn dan gemakkelijk te verteren bronnen (tenzij je maagzuurproductie niet optimaal is, maar daar werk je aan). Plantaardige voeding bevat cellulose, waardoor de voedingsstoffen in plantaardige voeding beschermd worden door een soort gewapend beton. Zolang je darmen en je vertering niet optimaal zijn, kost het je lichaam veel energie om daar uit te halen wat het nodig heeft. Wat ik zie als klanten herstellen, is dat ze hun eigen balans vinden in de hoeveelheid plantaardige voeding en vlees/vis en eieren. Zelfs als ze heel graag wensen dat ze vooral weer plantaardig kunnen eten, wil dat niet zeggen dat hun lichaam dat (op dat moment) een goed idee vindt.

Waarschijnlijk zijn er heel weinig (of helemaal geen) mensen die het levenslang echt goed doen op alleen plantaardig voedsel. De rest van de mensen zit er ergens tussenin, waarbij genetische oorsprong, je darmflora, leeftijd, vertering, seizoen en allerlei andere factoren ook nog een rol spelen. Zoek daarom naar je eigen balans. En ja, koop vooral verantwoord vlees, omdat dat beter is voor jezelf, het dier en het milieu.

Bio-industrie is vooral graan & soja-industrie (ik neem het milieu-aspect ook meteen maar even mee). Hier zit enorm veel geld in! Denk aan (GMO) zaadhandel, kunstmest en bestrijdingsmiddelen, landbouwmachines en hun brandstof, veevoer en de voedingsindustrie. In praktische alle bewerkte voeding zit op de één of andere manier wel een ingrediënt gemaakt van mais, tarwe of soja. Voor soja wordt het regenwoud gekapt, van intensieve graan- en maislandbouw raakt de bodem uitgeput en ontstaat woestijn. Als je bijvoorbeeld koeien zomer en winter op gras laat lopen heb je het CO2 probleem als het om hun mest gaat opgelost. Want grasland neemt die CO2 keurig op. Je hebt ook geen graan, mais en soja meer nodig (dat land kun je dan gebruiken voor gras of groenten) en dus geen kunstmest en bestrijdingsmiddelen meer en veel minder landbouwmachines en brandstof. Wat je wel nodig hebt is betere grasmengsels, een goed begrazingsplan en minder doorgefokte koeien. Beter voor mens, dier en milieu. Extra voordeel: op deze natuurlijke manier gehouden dieren geven vlees met meer voedingsstoffen en betere vetzuren.

Er is (zeer) weinig onderzoek gedaan naar het verschil tussen gezond etende en gezond levende vlees- en viseters en gezond levende vegetariërs en veganisten. Er zijn er een aantal. En in die onderzoeken worden gezond levende vlees/viseters net zo oud als gezond levende vegetariërs/veganisten. Alleen op details gaat het hier en daar iets slechter met de vegetariërs/veganisten (in die onderzoeken). Dus hoogstwaarschijnlijk zit gezondheid niet in het weglaten van vlees en vis, maar in een optelsom van een heleboel andere factoren zoals niet roken, wel sporten, tijd nemen voor ontspanning, minder alcohol, gezonder en minder bewerkt voedsel eten in het algemeen (minder donuts en roze koeken, meer groenten), etc.

Broodje aap verhalen, zoals dat bijna heel India vegetarisch eet of zelfs veganistisch. In werkelijkheid is rond de 30% van de bevolking in India vegetariër of veganist. De andere 70% eet dagelijks of regelmatig vlees en/of vis.

Slecht uitgevoerde onderzoeken. Veel (niet alles) van het oudere onderzoek naar rood vlees is slecht uitgevoerd of er zijn zeer onwetenschappelijke conclusies aan verbonden op een manier die gewoon nergens op slaat. Denk bijvoorbeeld aan Amerikaanse onderzoeken waar ze ook alle hamburgers bij elkaar optelden als zijnde rood vlees en vergaten zich af te vragen of de gezondheidsproblemen ook te maken konden hebben met de liters cola, de patat en de milkshakes die samen met de hamburgers gegeten werden.

Leugens. Bijvoorbeeld Campbell van de China Study heeft fantastisch onderzoek gedaan, maar vervolgens leugens in zijn boek geschreven. (Waarom? Geen idee.) Uit de originele cijfers van het onderzoek blijkt een aantal dingen anders te zijn dan hij in zijn boek omschrijft. Een (inmiddels) ex-veganiste (Denise Minger) heeft dit tot op de bodem uitgezocht. Zij eet overigens nog steeds weinig vlees en wat meer vis, maar is geen vegetariër meer.

Comment on this FAQ

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *