Blijf op de hoogte van nieuws, nieuwe blogs en andere interessante informatie.

Tijdelijk vloeibaar eten bij Crohn en Colitis Ulcerosa

Langdurige diarree kan een enorme klus zijn om onder controle te krijgen. Je darmen hebben rust nodig, maar je wil ook eten om je gewicht op pijl te houden. En, nog belangrijker! Om voedingsstoffen binnen te krijgen die je lichaam helpen om te herstellen.

Diarree = weinig voedingsstoffen opnemen

Maar zolang je steeds diarree hebt, neemt je lichaam weinig voedingstoffen op. Dus daarom is het zaak eerst je darmwerking te herstellen. Bij darmziekten zoals Crohn en Colitis Ulcerosa wordt daarom wel eens een periode van vloeibare voeding geadviseerd. Dat principe kun je ook inzetten bij diarree veroorzaakt door ernstiger vormen van PDS of andere oorzaken.

Darm-herstellend GAPS dieet

In mijn praktijk gebruik ik daarvoor het GAPS dieet. Het GAPS dieet is een ontstekingsremmend en darm-herstellend voedingspatroon. Je begint met vloeibaar eten met een hoge voedingswaarde en voedingsstoffen specifiek voor je darmen en herstel van binnenuit. Daarna voeg je voorzichtig heel goed gaar gekookte groenten toe. Als dat goed gaat bouw je steeds verder je voeding weer op, tot je weer zo normaal mogelijk eet.

Bouillons

Binnen het GAPS dieet begin je met de bouillons. Zelfgemaakt, van vlees, kip of vis. De groenten laat je meetrekken zodat ze hun vitaminen en mineralen afgeven aan de bouillon. Maar je eet ze niet op. Je brengt de bouillon op smaak met flink grijs zeezout of Himalaya zout, maar absoluut niet met met een bouillonblokje, bouillonpoeder of iets anders. (Nog geen botten-bouillons, want die zijn vaak in het begin te sterk, maar bouillons van schenkel en soepvlees 4-6 uur getrokken of soepkip of kippenpoten 2,5-3 uur getrokken.)

Je eet ook het zachte gaargekookte vlees en de gare stukjes vis. Dit is dan wel niet vloeibaar, maar geeft eigenlijk nooit problemen. Wel goed kauwen, je darmen hebben geen tanden en kiezen.

Beetje vet

Eet, als je het kunt verdragen, het vet op de bouillon ook op! Zit er veel vet op je bouillon en word je misselijk van het vet op de bouillon, dan laat je de bouillon eerst afkoelen en daarna koud worden in de koelkast. Je schept het vet eraf en doet dat in een bakje.

In elk kommetje hete bouillon smelt je dan een kwart theelepeltje vet. Meestal gaat die hoeveelheid wel goed. En van daaruit bouw je de hoeveelheid vet rustig op. Lukt het kippen- of rundervet niet, dan kun je een kwart theelepeltje kokosolie in je bouillon proberen. Kokosolie heeft nauwelijks vertering nodig en wordt snel opgenomen. Begin met een klein beetje om te testen of dat wel goed gaat.

Je kunt de hele dag zoveel bouillon drinken en vlees of vis eten als je wil en je darmen kunnen verdragen.

Eidooiers

Dan test je of je tegen eidooiers kunt en voegt die toe aan je kommetjes bouillon. Zorg dat je echt verse (biologische) eieren hebt. Breek het rauwe ei, laat het eiwit weglopen en spoel eventueel de eidooier heel voorzichtig af onder een heel zacht lopende kraan. Dit kan alleen als het ei heel vers is en de eidooier nog stevig genoeg.

Doe de eidooier in de hete bouillon. Eerst één, gaat dat goed, dan kun je er meer eidooiers per dag in je bouillon doen. Dooiers zitten bomvol voedingsstoffen en zijn goed opneembaar. Eidooiers worden door de meeste mensen wel goed verdragen, het eiwit soms niet.

Gelatine

Extra gelatine in je bouillon kan je darmcellen helpen herstellen. Van het merk ‘Great Lakes’ kun je grasgevoerde gelatine en collageen kopen. De gelatine kun je oplossing in hete vloeistof, zoals in je zelfgemaakte bouillon. Collageen kan ook in koude dranken worden opgelost. Test ook hier weer een klein beetje voordat je langzaam opbouwt.

Probiotica tegen diarree

Saccharomyces Boulardii is een probioticum dat een goede reputatie heeft als het om verminderen van ontstekingen gaat en verminderen van diarree. Dit is absoluut een aanrader. De meeste mensen reageren erg goed op Saccharomyces Boulardii, omdat het geen Herxheimer-reactie* lijkt te veroorzaken. Dus kun je vrij snel opbouwen naar x capsules per dag (zie verpakking, afhankelijk van welk merk je gebruikt).

Neem Saccharomyces Boulardii bij voorkeur van het merk YeastBiotic, te koop bij Ergomax. Ik ben altijd op zoek naar supplementen met zo min mogelijk hulpstoffen, omdat die hulpstoffen vaak weer averechts kunnen werken op je darmgezondheid. En nee, ik heb geen affiliate o.i.d. Ik heb meteen in het begin besloten nooit supplementen te verkopen om zo objectief mogelijk te kunnen blijven.

Later kun je ook een ander probioticum (zonder hulpstoffen) zoals Bio-Kult of GutPro toevoegen. Deze probiotica kun je beter eerst testen en langzaam opbouwen, omdat de kans op een Herxheimer-reactie groter is. Begin met een snufje uit de capsule. Afhankelijk van of je heftig of minder heftig reageert, kun je beter heel langzaam of al wat wat sneller opbouwen.

Drink!

Drinken is erg belangrijk als je diarree hebt. Je hebt de bouillon, maar misschien wil je tussendoor iets anders. Kijk of je tegen bijvoorbeeld gemberthee van verse gember, kamillethee of muntthee kunt of warm water met of zonder een klein beetje honing erin. Kun je niet tegen honing, gebruik dan een beetje (niet veel) suiker.

Zelf ORS-achtige oplossing maken

Via de apotheek kun je Oral Rehydration Salt (ORS) in zakjes krijgen als je diarree hebt. Die ORS bestaat uit zouten en suikers die je oplost in water. Hierdoor blijft niet alleen je vochthuishouding beter op peil maar ook je zouthuishouding. Allebei erg belangrijk. Door zoute zelfgemaakte bouillons te drinken en thee gezoet met wat honing doe je eigenlijk hetzelfde.

Je kunt zelf ook een ORS-achtige oplossing maken, als je dat wil. Los 1,5 eetlepel honing en 1 theelepel zout op in een liter water. Drink regelmatig met kleine slokjes hiervan. Heb je liever iets warms? Los dan diezelfde hoeveelheid honing en zout op in 2 dl water en gebruik dat als basis voor een warm ORS-achtig drankje. Doe dan 0,5 dl van de honing-zoutoplossing in een beker en giet er 2 dl heet water bij.

Kun je ook niet tegen honing, vervang dan de honing in de ORS-oplossing door gewone suiker of dextrose/‘druivensuiker’.

Versgeperste groentesappen

Als deze periode zonder groenten langer duurt dan een aantal dagen, kun je thuis versgeperste groentesappen testen. Koop daarvoor een sapcentrifuge (of vraag of de buurvrouw er nog één op zolder heeft staan). Begin met een paar slokjes wortelsap. Gaat dat goed, bouw dan langzaam op. Zo krijg je toch de voedingsstoffen uit groenten binnen, zonder dat de vezels je geïrriteerde darmen nog verder irriteren.

Rauwe yoghurt en melkkefir

Sommige mensen doen het erg goed op de zelfgemaakte rauwe melkkefir en rauwe yoghurt, die 18-24 uur gefermenteerd is. Sommigen ook niet. Werkt de kefir yoghurt voor jou wel goed, dan is het zuur in de yoghurt erg verzachtend voor je darmen. Daarnaast helpen de goede bacteriën de bacteriën en je immuunsysteem in je darmen.

Begin met een klein beetje of je er tegen kunt. Start met een theelepel en werk toe naar een paar kommetjes rauwe yoghurt en/of glazen rauwe kefir. Rauwe melkkefir of rauwe yoghurt is gewoon te koop bij Ekoplaza en in nog een aantal winkels. Het merk heet RauwPower.

Melkkefir heeft een betere reputatie als het om het herstellend vermogen gaat dan yoghurt. Simpelweg omdat er meer goede bacteriën en goede schimmels in zitten. Maar soms is dat in het begin te sterk i.v.m. de Herxheimer-reactie. Bouw dan eerst rustig de rauwe yoghurt op en introduceer later de rauwe melkkefir.

Groenten

Gaat het allemaal wat beter met je darmen, wordt je ontlasting wat steviger, dan kun je langzaam groenten toevoegen aan je bouillons en soepen. Begin met groenten relatief weinig vezels en laag in FODMAP’s. Bijvoorbeeld knolselderij, wortel, courgette zonder schil en pitjes of pompoen zonder schil en pitten.

Begin met een paar stukjes groente in 2,5 dl bouillon. Kook de groente heel goed gaar in de bouillon. Pureer de groente in de bouillon met een staafmixer en test of je darmen deze groente een goed idee vinden. Lukt de ene groente niet, probeer dan een andere dag nog eens een andere groente. Of wacht nog even een paar dagen en probeer het dan weer.

Appelmoes

Appelmoes, zelfgemaakt van Goudrenetten (of andere appels), zonder suiker kan voor sommige mensen heel behulpzaam zijn. Maar niet voor iedereen! De pectine in (moes)appels kan een beschermend effect hebben op de darmwand. Kook de moes zo gaar mogelijk, ga er desnoods nog een keer met de staafmixer door. Begin met 1 of 2 theelepels en kijk wat er gebeurt. Gaat dat goed, probeer dan op te bouwen.

Rijpe banaan

Veel mensen met ernstige darmproblemen (niet alle) kunnen wel goed tegen rijpe banaan (met bruine spikkeltjes op het vel). Dus test een hapje banaan en bouw verder op als dat goed gaat. Bananen zijn rijk aan kalium dus goed voor je ‘zout’-huishouding.

Belangrijk!

Blijf onder controle bij je arts! De ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa zijn niet zonder risico! Maar dat wil niet zeggen dat je niet met voeding aan de slag kunt om je lichaam te versterken. En zoek bij voorkeur begeleiding, als je met het GAPS dieet aan de slag wil. Het is niet de bedoeling dat je nog verder verzwakt! Afhankelijk van hoeveel je arts weet over voeding zal hij/zij het absoluut afraden om met het GAPS dieet aan de slag te gaan of er neutraal tegenover staan of heel misschien zelfs ‘off the record’ aangeven dat het zou kunnen helpen.


PS: Wat in dit artikel staat omschreven is niet helemaal volgens het GAPS dieet, maar geeft je een idee wat je vloeibaar kunt proberen te eten en een gunstige werking op je darmen en de rest van je gezondheid kan hebben.

Wil je meer weten over het GAPS dieet, dan kun je het boek bestellen: www.gapsboek.nl

*Herxheimer-reactie: als je probiotica (= goede bacteriën) inneemt, dan gaan de goede bacteriën een gevecht aan met je slechte bacteriën. Het maakt niet uit of die probiotica nu uit een capsule komt of uit kefir of gefermenteerde groenten. Als de slechte bacteriën dood gaan, laten ze nog één keer hun gifstoffen los. En daar kun je je (heel) ziek door voelen.

Dus langzaam beginnen voorkomt dat je je er (heel) ziek door gaat voelen. En het is beter voor je detox-systemen, die kunnen zo’n overdosis aan gifstoffen vaak niet goed verwerken. Mensen hebben vaak haast met beter worden, maar langzaam, met beleid en geduld is vaak beter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *