Blijf op de hoogte van nieuws, nieuwe blogs en andere interessante informatie.

Je kunt je immuunsysteem niet “even boosten”. Hoe dan wel

Heel leuk hoor, al die artikelen en video’s over hoe jezelf kunt ‘wapenen’ tegen het coronavirus. Er zitten wel wat goede tips tussen, maar dat zijn vooral de lange termijn adviezen. En bij de meeste mensen werkt hun immuunsysteem voldoende. Misschien niet optimaal, maar voldoende. Zelfs bij mensen in de risico-groepen.

 

Heel wat chronisch zieken en ouderen die inmiddels besmet zijn geraakt kregen ‘gewone’ griepklachten, pittige griepklachten of merkten er nauwelijks wat van. Niet bij iedereen is het immuunsysteem versleten of zo uit balans dat het compleet doorslaat. De vraag is, hoe zorg je nu dat je immuunsysteem zo lang mogelijk goed blijft functioneren? Daar valt enorm veel over te zeggen. Dat lukt niet in één artikel. Daarom zal ik een aantal zaken aanstippen op basis van de volgende drie vragen:

 

  1. Waarom heeft het geen zin om je immuunsysteem te boosten met middeltjes?
  2. Wat zorgt ervoor dat bepaalde mensen wèl heel erg ziek worden?
  3. Hoe zorg ik dat mijn immuunsysteem mijn leven lang optimaal functioneert?

 

Zelfs binnen de antwoorden op deze drie vragen zal ik veel alleen maar aanstippen. Er is gewoon teveel om uit te leggen. Dat is dan weer stof voor andere artikelen. Wil je geen artikelen missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

 

Waarom heeft het geen zin om je immuunsysteem te boosten?

Je immuunsysteem is een enorm complex systeem, waarin heel veel factoren een rol spelen. Er even wat extra vitamine C tegenaan gooien, helpt niet. Vitamine C is maar één van de vele stofjes die een rol speelt in je immuunsysteem. Te lang teveel vitamine C slikken kan zelfs nadelige gevolgen hebben voor je. Vitamine C via een hip infuus bij een alternatieve arts, beschermt je niet tegen corona. Je lichaam gebruikt wat het nodig heeft, de rest plas je binnen een dag weer uit.

 

Vitamine C wordt sowieso sterk overgewaardeerd. Het kan zelfs gevaarlijk zijn als je lange tijd hogere doseringen neemt. Misschien moet ik nog eens een artikel schrijven over de vitamine C mythen.

 

Middelen als oregano en knoflook helpen niet

Er is relatief weinig onderzoek naar kruiden gedaan als het gaat om virussen. En meestal alleen laboratorium-onderzoek. En vaak vertaalt laboratoriumonderzoek zich niet naar hoe iets werkt in een menselijk lichaam. Daarvoor moet je testen op mensen.

 

En dat mag niet zomaar, want dan moet je ze eerst corona geven. Of in een situatie zoals die we nu hebben een klinisch onderzoek (in een ziekenhuis) opzetten met de patiënten die je al hebt. En dat mag natuurlijk ook niet zomaar. Er moet voldoende aanleiding zijn uit ander onderzoek, dat een middel effectief zou kunnen zijn. En dat is er vaak niet.

 

Als het dan bij mensen met COVID-19 lijkt te werken moet je uitzoeken wat de minimale effectieve dosis is. Wat de bijwerkingen zijn. Plus hoe vaak, hoe lang en in welke vorm je het het beste kunt geven? En bij voorkeur begrijp je ook het biochemische mechanisme van hoe het werkt.

 

Goedkope natuurlijke oplossingen leveren geen geld op

Zulk onderzoek komt er ook niet, want op een hele plant kun je geen patent aanvragen. Alleen op een specifiek stofje uit een plant, zodat je er een medicijn van kunt maken en er geld aan kunt verdienen. Zo’n virus als dit SARS-CoV-2 is daar niet geschikt voor, omdat het muteert en we misschien over 5 jaar al voldoende groepsimmuniteit hebben.

 

Kanker bijvoorbeeld is een veel betere ziekte om winstgevende medicijnen voor te ontwikkelen. Al denk ik dat we veel meer moeten insteken op voorkomen van kanker, maar ook daar kan niet veel geld voor aandeelhouders aan worden verdiend.

 

Virus zelf niet zo’n probleem

Het probleem bij de mensen die erg ziek worden van een SARS-CoV-2 besmetting is niet het virus zelf. De meeste immuunsystemen lijken SARS-CoV-2 prima aan te kunnen, soms met wat pittiger klachten dan we gewend zijn van de griep. Het probleem is vooral hun doorgeslagen  immuunsysteem dat geen rem meer heeft (zoals normaal) en de schade die een doorgeslagen immuunsysteem aanricht. Hun immuunsysteem is al kapot of de rek is er uit als je het over oudere ouderen hebt, zonder onderliggende problemen.

 

Vitamine C heeft bij deze mensen een ondersteunende rol

Deze mensen hebben vaak ook niet meer voldoende capaciteit om de schade die het doorgeslagen immuunsysteem aanricht, snel genoeg weer te herstellen. Dat herstel, daar kan vitamine C dan wel weer een rol in spelen. En dat is ook wat er gebeurt in die experimenten met vitamine C bij corona-zieken. Dat is wat je in de media hoort en leest. Vitamine C heeft een ondersteunende rol en helpt de schade door het doorgeslagen immuunsysteem te beperken.

 

Meer onderzoek als het gaat om kruiden en bacteriën

Nog even terug naar de knoflook en de oregano. Naar planten zoals knoflook en oregano is wel meer onderzoek gedaan als het gaat om bacteriën en schimmels. Met name als het gaat om darminfecties. Oregano is een sterk antibioticum, dat ook je goede flora om zeep kan helpen. Baat het niet, dan kan het wel degelijk schaden! Ik zou dit niet zomaar inzetten.

 

Knoflook is wat milder als het gaat om de antibiotica-werking. Het lijkt ook meer selectief te zijn, als het gaat om je goede flora. Met andere woorden, het is minder schadelijk voor je goede flora dan oregano-olie. Wel heb je een knoflook supplement nodig waar voldoende allicine in zit. Dus een gewone knoflookcapsule kom je er niet als het om darm-infecties gaat. En bij COVID-19 heeft het helemaal geen zin.

 

Wat zorgt ervoor dat bepaalde mensen wèl heel erg ziek worden?

Waar ik het niet over ga hebben is ouderdom en factoren die we niet weten. Als je ouder wordt gaat de rek er uit. Niet alleen uit je immuunsysteem, maar uit je hele lichaam en dus ook je zelfherstellende vermogen.

 

Wanneer die rek er echt uit is hangt van veel factoren af. Ook een 91-jarige kan een besmetting met SARS-CoV-2 met relatief milde klachten gewoon doorstaan. Terwijl een ander het op 60-jarige leeftijd maar net overleeft.

 

Je genen spelen een belangrijke rol, de omstandigheden van je conceptie, de gezondheid van je moeder tijdens de zwangerschap, je geboorte, of je borstvoeding gehad hebt, hoe je geleefd hebt (leefstijl), je kijk op het leven (mindset) en wat je is overkomen tijdens je leven, etc. Een aantal van die dingen kun je niets aan doen. Veel kun je wèl zelf doen door levenslang gezond te leven: goed eten, bewegen, ontspannen, slapen, in de zon zijn, etc.

 

Vooral patiënten met overgewicht op de IC

Waar ik het wel over kan hebben is onder andere diabetes type 2, overgewicht, insuline-resistentie, hoge bloeddruk, metabool syndroom en alles wat hier mee samenhangt. SARS-CoV-2 lijkt mensen met problemen zoals overgewicht, diabetes type 2 en hoge bloedruk flink onderuit te kunnen halen, terwijl anderen er met milde of pittige griepklachten vanaf komen.

 

Ik zou er een boek over kunnen schrijven, over die onderwerpen. Maar er zijn al veel boeken over geschreven, allemaal met hun eigen insteek. Ik raad je aan om er een aantal te lezen. Ze vullen elkaar qua details vaak aan. Aan het einde van dit artikel zal ik er een aantal noemen. Ook al zijn er verschillen in zienswijzen tussen de deskundigen die deze boeken schrijven, ze wijzen (bijna) allemaal 3-4 dezelfde problemen met onze voedingspatroon aan, namelijk:

 

  1. Suiker is slecht. Voor je lichaam maakt het geen verschil of die suiker nu uit de suikerpot komt, of in de vorm van honing of gedroogd fruit zoals dadels. Ja, we kunnen best wat suiker verwerken. Maar vroeger aten we geen suiker en fruit was kleiner en zuurder, dan het fruit van nu. Daarnaast zetten ‘koolhydraten’ die geen vezels zijn, zich om in suiker in je lichaam. Daarnaast zit er in suiker en fruit en honing naast glucose (wat je lichaam goed kan gebruiken) ook fructose. Bij suiker uit de suikerpot is dat 50-50. En fructose is lastig voor je lichaam.
  2. Ja, dat lees je goed, brood, pasta, alles wat van meel gemaakt is zoals koeken en cake, aardappelen, rijst, noedels, zoutjes, patat, etc. zetten zich in je lichaam om in glucose. In suiker dus. Daarvan kunnen we een deel opslaan voor later gebruik in spieren en lever. Het overschot wordt omgezet in vet voor later gebruik. Dus teveel koolhydraten is ook geen goed idee. In een modern Hollandsch eetpatroon zit al snel meer glucose (koolhydraten) dan wat je lichaam op kan slaan. Het overschot wordt opgeslagen als vet. Ook niet erg, maar veel mensen kunnen niet bij hun vet-energie-voorraad omdat hun insuline-niveau de hele dag te hoog blijft. Dus blijft de eigen voorraadkast gesloten, krijg je weer honger en ga je weer eten.
  3. Meervoudig onverzadigde plantaardige vetten, o.a. omega 6 is vuile brandstof, die je mitochondriën (je energiefabriekjes) beschadigen. En omega 6 stimuleert ontsteking. Om het simpel te houden laat je alle plantaardige olie staan. Dus ook alle margarine, smeersels, frituurolie en bak- en braadvetten die van die plantaardige olie zijn gemaakt. Uitzonderingen zijn olijfolie en kokosolie, die worden al duizenden jaren gegeten. Boter, ghee, reuzel (varkensvet) en rundervet zijn andere opties om te gebruiken.
  4. En dan komen we bij punt 4, alle bovenstaande 3 ingrediënten zitten in bijna alle fabrieksvoeding. In bijna alles wat in een pakje, zakje, bakje, flesje of potje zit, zitten 1 tot en met 3 van bovenstaande ingrediënten, plus een serie E-nummers waar je niet blij van wordt (niet alle E-nummers zijn slecht). Dus stop alsjeblieft met fabrieksvoedsel eten. Maak zoveel mogelijk zelf, leer koken zonder pakjes en zakjes, dan weet je wat je er in stopt.

 

Daarnaast zou ik het nog kunnen hebben over hoe een te laag cholesterol mogelijk zorgt dat je vatbaarder bent voor ziekten door virussen en bacteriën. Dat granen, noten en groenten helemaal niet zoveel gezondheidsvoordelen hebben. Dat vlees een superfood is en ei trouwens ook. Dat je helemaal geen kanker krijgt van (rood) vlees en ook geen hart- en vaatziekten. Maar daar hebben we in dit artikel helemaal geen tijd voor. Dat komt later nog wel een keer. Als je daar meer over wil weten, ook daar zijn boeken over geschreven of ze worden geschreven. Deels dezelfde boeken als voor die andere onderwerpen, omdat alles namelijk met elkaar te maken heeft.

 

Suikerziekte begint al jaren voordat je het hebt

Je voelt het niet, maar suiker, plantaardige vet en een teveel aan koolhydraten, vreet aan je. Het maakt je langzaam kapot van binnen. Niet alleen je energie-huishouding gaat naar de grootjes, ook je hormoonhuishouding, je immuunsysteem en meer. Als je eenmaal diabetes type 2 hebt ontwikkeld, ben je al heel lang onderweg. En al die tijd, had je het stop kunnen zetten. Gelukkig kun je het vaak, als je het eenmaal hebt, ook nog wel (deels) terug draaien. Maar realiseer je wel, dat er dan inmiddels al heel wat andere schade is.

 

Wat je vaak als eerste merkt zijn hypoglykemie-klachten, oftewel je beroerd gaan voelen als je een tijdje niet hebt gegeten. Het verschrikkelijk foute advies om dan maar tussendoortjes te eten, helpt je nog verder in de ellende. Daar kom ik een volgende keer op terug.

 

Heel veel ziekten en klachten hangen met elkaar samen

Als je diabetes type 2 hebt, is de kans groot dat je ook nog één van deze andere klachten, problemen of ziekten hebt of later krijgt:

  • Hoge bloeddruk (is meestal een glucose-insuline probleem)
  • Overgewicht (complex probleem waarin plantaardige olie (waardoor je gaat over-eten), suiker, teveel koolhydraten en alsmaar tussendoortjes eten een rol spelen)
  • Hart- en vaatziekten (niet het ouderwetse vet zoals roomboter, reuzel en rundervet zijn het probleem, maar het nieuwerwetse vet, de plantaardige oliën, plus suiker en teveel koolhydraten zijn het probleem)
  • Nierziekten, minimaal 28% van de nierziekten, nierproblemen, wordt veroorzaakt door diabetes type 2 (het is vaak geen eiwitprobleem, maar een insuline-probleem. Het eiwitprobleem ontstaat eventueel pas nadat de nieren beschadigd zijn. En zelfs dan kun je vaak meer vlees en andere eiwitten eten dan je denkt. Laat alleen wel regelmatig controleren hoe het met je nieren is en stop natuurlijk met de plantaardige oliën, plus suiker en teveel koolhydraten.)
  • Vervette lever, NAFLD/ NASH (ook hier speelt ons kwade trio een rol en ook de fructose uit suiker, honing en (gedroogd) fruit is een belangrijke boosdoener)
  • Slaap apneu
  • PCOS (Polycystic Ovarian Syndrome)
  • Meer kans op verschillende soorten kanker. Je hebt er meer kans op bij diabetes type 2 en mogelijk ook al als je insuline-systeem verstoord is: onder andere slokdarmkanker, borstkanker, alvleesklierkanker, en dikke darmkanker. En waarschijnlijk nog vele andere typen kanker (wat biologisch gezien logisch zou zijn), maar daar zijn ze nog niet helemaal over uit.

 

Dit zijn dan de officieel erkende ziekten en klachten die met het in de war raken van je glucose-insuline systeem te maken kunnen hebben. De lijst met andere ziekten en klachten die inmiddels door oplettende artsen en hier en daar wat onderzoek hieraan toegevoegd kan worden, lijkt steeds langer te worden. Niet dat het verstoorde glucose-insuline systeem per se de enige factor is, maar het lijkt erop dat het wel van invloed is. Vaak (nee, niet altijd) verdwijnen of verminderen de klachten als mensen hun voeding alleen al op deze punten aanpassen. Denk aan:

  • Opkomend maagzuur
  • Prikkelbaar Darm Syndroom
  • Darmziekten zoals ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa
  • Reumatische aandoeningen
  • Migraine
  • Diverse auto-immuunziekten
  • Neurologische problemen, dat zijn problemen met je zenuwstelsel en je hersenen. Ziekte van Alzheimer wordt bijvoorbeeld ook wel vaak diabetes type 3 genoemd.

 

Kapotte energiefabriekjes funest voor gezondheid

Het kapot gaan van je energiefabriekjes door de vuile brandstof in de vorm van de meervoudig onverzadigde vetzuren (zoals linoolzuur wat zogenaamd zo goed zou zijn voor hart- en vaten) speelt waarschijnlijk een cruciale rol is het verstoren van je glucose-insuline systeem. Maar daar zou nog wel wat meer onderzoek naar gedaan mogen worden.

 

En het kapot gaan van de energie-fabriekjes in je cellen zorgt ervoor dat je cellen niet goed meer kunnen functioneren. En dat kon nog wel eens de basis zijn voor het ontstaan van vele ziekten. Bij de ziekte van Parkinson en ziekte van Alzheimer bijvoorbeeld, weten we dat al (vrij) zeker.

 

Eigenlijk wordt iedereen gezonder als zij/hij:

  • De suikers laat staan (inclusief honing, gedroogd fruit, etc.)
  • Minder koolhydraten eet
  • De plantaardige vetten laat staan (behalve olijfolie en kokosolie)
  • En geen fabrieksvoeding meer eet uit pakjes, zakjes, bakjes, potjes en flesjes.

 

Insuline belangrijke rol immuunsysteem

Uit onderzoek blijkt dat insuline-resistentie (het uit balans zijn van je glucose-insuline systeem) je immuunsysteem verstoort. Ook mensen en kinderen met licht overgewicht kunnen hier last van hebben. En zelfs sporters die veel “gezonde” plantaardige vetten eten en lekker veel suikers en koolhydraten naar binnen hijsen, omdat hen geleerd is dat dat gezond en noodzakelijk is.

 

Hypoglykemie, buikvet en ‘lovehandles’ zijn allemaal signalen dat er waarschijnlijk iets mis is met je glucose-insuline systeem. Je hoeft dus geen (pre) diabetes type 2 te hebben om hier al last van te hebben. Je glucose-insuline systeem gaat al langzaam kapot, lang voordat je diabetes type 2 hebt.

 

Hoe zorg ik dat mijn immuunsysteem mijn leven lang optimaal functioneert?

Belast om te beginnen je lichaam niet met suikers, teveel koolhydraten en moderne plantaardige oliën. De gemakkelijkste manier om dat te doen is geen fabrieksvoeding meer te eten. Leer koken zonder pakjes en zakjes. Ga dus echt eten, eten. Ban suikers zo goed als uit en let op je hoeveelheid koolhydraten.

 

Hoeveel koolhydraten voor jou ideaal is, is persoonlijk. Maar veel mensen hebben meer dan voldoende aan 100-150 gram koolhydraten. Velen doen het beter met minder. Kijk eens naar koolhydraatarme menu’s. Internet is je bibliotheek, je kunt er alles vinden.

 

Goed om te weten is dat 100 gram gekookte rijst niet hetzelfde is als 100 gram koolhydraten. In gekookte rijst zit namelijk ook water plus wat vezels. Dat geldt voor (bijna) alles. Een paar voorbeelden.* Weeg je porties eens, zodat je een idee hebt hoeveel dat is:

 

  • 100 gram gekookte rijst = 20 gram koolhydraten (portie is 75 gram)
  • 100 gram gekookte pasta = 17,5 gram koolhydraten (portie = 225 gram)
  • 100 gram gekookte aardappel = 17 gram koolhydraten (portie = 125 gram)
  • 100 gram volkorenbrood = 43,5 gram koolhydraten (portie/plakje = 30 gram)
  • 100 gram witbrood = 44,5 gram koolhydraten (portie/plakje = 30 gram)
  • 100 gram gekookte linzen = 15 gram koolhydraten (portie = 75 gram)
  • 100 gram banaan = 18,2 gram koolhydraten (portie = 100 gram)
  • 100 ml vers sap sinaasappel banaan = 11 gram koolhydraten (portie = 200 ml)
  • 100 gram dadels = 33 gram koolhydraten (portie = 20 gram, ongeveer 1 dadel)

 

*Bron: Voedingswaardetabel & AH

 

Eet meer eiwitten en ouderwetse vetten

Eet meer (rood) vlees, vis, eieren en als je er tegen kunt zuivel. Ja, maar…..zuivel is de duivel, van rood vlees krijg je kanker en van eieren hartaanvallen. Is dat zo? Hebben onze voorouders niet eeuwenlang voordat de landbouw was uitgevonden, hier op het Noordelijk halfrond de winter overleefd op hoofdzakelijk vlees en vis?

 

Gelukkig bevat gevarieerde dierlijke voeding alle vitaminen en mineralen plus nog veel andere goede stoffen, zoals choline, carnitine, gelatine en creatine. Er zit zelfs een beetje vitamine C in (orgaan)vlees. Maar niemand vermeldt dat.

 

Groenten, zoals wij die kennen zijn heel modern. Er groeit hier in het bos geen broccoli, pompoen of prei. Ja, wat eetbare kruiden en bladgroenten, maar hartje winter is ook daar weinig van te vinden. En ze leveren geen calorieën. Dus daar konden we ons leven niet mee in stand houden. Granen, bonen en aardappels waren er niet of nauwelijks voor het landbouw tijdperk.

 

Het kost even moeite, maar het gaat wel om je gezondheid

Deze verandering in eetpatroon is niet per se gemakkelijk. Als je energiefabriekjes kapot zijn, kun je niet zomaar over op een (heel) laag koolhydraten eetpatroon. Beter is afbouwen van de dingen die niet goed voor je zijn, terwijl je opbouwt wat wèl goed is voor je. Dus langzaam meer van het goede en minder koolhydraten. Alle fabrieksvoeding kun je er wel zo snel mogelijk uit gooien. Al is het logisch dat je even tijd nodig hebt om te wennen aan de nieuwe manier van koken en eten.

 

‘k Heb wel eens een klant huilend aan de telefoon gehad. Ze verdronk in de nieuwe manier van koken. Ze deed het fantastisch, maar het voelde als een enorme belasting. Een paar maanden later was het routine voor haar geworden. Soms moet je even over een hobbel heen, daarna wordt het net zo’n automatisme als schrijven, lopen of fietsen.

 

Gezondheid is meer dan voeding

Voeding is een belangrijke factor in gezondheid, maar er zijn er veel meer. Denk aan het kalmeren van je zenuwstelsel, bewegen, slapen, goede relaties met jezelf en anderen, buiten zijn en iets nuttigs doen. Ze spelen ook allemaal een rol in het gezond houden van je immuunsysteem.

 

Meer weten?

In dit artikel heb ik veel aangestipt, maar niet uitgelegd. In de (nabije) toekomst kom ik op veel van die onderwerpen terug. Wil je op de hoogte blijven schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

 

Iedere deskundige zegt weer wat anders…

Ja, en dat is ontzettend verwarrend. Want wie heeft nu gelijk? Daarom ben ik blij dat ik lang geleden het boek ‘Voeding en fysieke degeneratie’ van Weston A. Price heb gelezen. (Het engelstalige boek is een stuk goedkoper.) Hij geeft antwoord op de vraag: Welke eetpatronen waren gezond voordat fabrieksvoeding zijn weg in ons eetpatroon vond? Dit boek is essentieel! Het geeft een referentiekader, waardoor je beter voedingsadviezen van anderen op hun waarde kunt schatten. En je hoeft er niet eens voor terug naar de oertijd. Ruim 100 jaar geleden is genoeg voor de laatste nog traditioneel levende volkeren die kerngezond waren.

 

 

 

Diabetes, overgewicht, hart- en vaatziekten

 

Alles van professor Tim Noakes is de moeite waard. Hij was als sportprofessor overtuigd koolhydraat voorstander en heeft de moed en nederigheid gehad om daar vanaf te stappen toen uit onderzoek bleek dat wat hij zijn hele leven had geloofd en geadviseerd, toch anders bleek te zijn. Hij kreeg zelfs een rechtszaak aan zijn broek. Diep respect voor deze man.

 

Er zijn eindeloos veel boeken over deze onderwerpen, dit is maar een spatje van de emmers vol informatie die overal te vinden is. Veelal in het Engels, maar ook wel in het Nederlands.

 

Ziek door modern voedingsadvies

Death by Food Pyramid, How Shoddy Science, Sketchy Politics and Shady Special Interests Have Ruined Our Health, Denise Minger

Sally K. Norton, over hoe oxalaten in plantaardige “superfoods” je leven kunnen verzuren. Boek is in de maak, maar tot die tijd dit interview.

 

Rol van religie in voedingsadvies (en het onderdrukken van je lusten)

Industrie bepaalt voedingsadvies

EAT-Lancet is voor en door de voedingsindustrie, agro-chem (kunstmest, gemanipuleerde zaken en bestrijdingsmiddelen) en alle E-nummerfabrikanten.

 

Holistische herstellende landbouw en veeteelt

Allan Savory, begrazing tegen verwoestijning, herstel grond en ecosystemen.

Treating the Farm as an Ecosystem with Gabe Brown Part 1, The 5 Tenets of Soil Health.

 

Gezondheid door het eten van (voornamelijk) dierlijk voedsel

Ik denk niet dat we allemaal een carnivoor eetpatroon hoeven te adopteren. Maar wel dat we van onze angst voor vlees af moeten en het weer als hoofdvoeding gaan zien. En een korte periode alleen dierlijke voeding eten kan voor mensen die ziek zijn een reset zijn (vaak is het nodig langzaam over te schakelen, omdat er al teveel in het lichaam niet meer goed werkt). Daarna kan wel weer met zorg gekozen andere voeding worden toegevoegd. Voor een enkeling is het eten van een 100% dierlijke voeding de enige optie om normaal te kunnen functioneren.

 

The Carnivore Code, dr. Paul Saladino, geeft veel informatie over waarom planten veel nadelen hebben als voeding. (Papieren boek via Amazon)

Podcast/Youtube van dr. Paul Saladino, met veel interviews met andere deskundigen (niet per se carnivoor).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *