Vroeger werd je uitgelachen als je het had over een lekke darm. Er zou geen bewijs zijn, dus bestond het niet.** Inmiddels is lekke darm bewezen (officieel heet het darm doorlaatbaarheid / intestinal permeability). We komen er zelfs officieel achter dat die lekke darm een rol speelt bij het ontstaan van ziekten en klachten. Soms is dat inmiddels onderzocht en bewezen.

En soms zien we dat mensen die aan de slag gaan met hun darmen minder klachten krijgen. Of hun ziekte verdwijnt zelfs. In dat geval hebben we een sterk vermoeden dat een lekke darm een rol speelt bij het ontstaan van die klachten en ziekten. Soms is daarvoor een beetje bewijs, maar vaak moet het nog (verder) onderzocht worden om het echt te bewijzen.

Wat is een lekke darm?
Over onze darmvlokken in onze darmen ligt een soort tegelvloer. De darmcellen zijn de tegels. Daartussen zitten een soort voegen. Niet van cement, maar van een flexibel materiaal. Nu blijken die die voegen tussen de tegels, open en dicht te kunnen. Normaal gesproken is dat een strak gereguleerd proces. Waarom ze open en dicht kunnen, wat het nut ervan is, weten we nog niet (daar wordt naar gezocht). Wat we wel weten is dat bepaalde triggers, zoals gluten, ervoor kunnen zorgen dat ze te veel open gaan staan. Meer dan normaal.

Daarnaast kunnen je darmcellen beschadigd raken door verschillende oorzaken. In de normale dichte situatie zijn je darmcellen strenge controlepoortjes. Voedingsstoffen die naar binnen willen, moeten door die darmcellen heen. Alleen alles wat goed is, mag door die cellen (enterocyten) heen je bloed in. Maar als die tegelvloer van darmcellen beschadigd raakt, door bijvoorbeeld pijnstillers of een teveel aan slechte bacteriën, dan komt er van alles in je bloed wat niet de bedoeling is.

Wat zijn de gevolgen van een lekke darm?
Dus als die voegen teveel open gaan staan en/of je darmcellen niet goed meer hun controle kunnen uitoefenen, komt er van alles in ons bloed wat er normaal niet komt.

Als gevolg hiervan raakt je immuunsysteem en je ontgiftingssytemen in de stress en overbelast. En daardoor kunnen weer andere systemen in je lichaam vast lopen of beschadigd raken. En kun je een heleboel klachten en ziekten ontwikkelen. Onder andere auto-immuunziekten. Natuurlijk is die lekke darm niet de enige factor. Want genetische aanleg, stress, gifbelasting, etc. etc. kunnen allemaal een rol spelen. En het is allemaal nog veel ingewikkelder dan ik hier opschrijf.

Maar als je zorgt dat je darmen weer gezond worden, belast je je immuunsysteem niet meer dan nodig en kunnen je ontgiftingssystemen ook weer normaal gaan functioneren. En dat kan ervoor zorgen dat je klachten en zelfs ziekten verdwijnen.

Wat kan ervoor zorgen dat je darm beschadigd raakt?
We weten nog niet alles, maar ook een aantal dingen wel. Onder andere:

  • Pijnstillers, vooral bij langer gebruik.
  • Antibiotica, omdat ze ook de goede bacteriën om zeep helpen die normaal gesproken een beschermende, verzorgende en voedende functie hebben als het om je darmwand gaat.
  • Gluten, triggert het open staan van de tussenruimten. Maar bij de ene persoon sterker dan bij de ander.
  • Slechte spijsvertering, als je eten in je maag niet goed verteert, hebben je darmen en je darmflora daar last van op de lange termijn.
  • Ontstekings-voeding, voeding die ontsteking stimuleert, zoals suiker, warmgeperste zaadolie en de margarine en braadproducten die van die olie zijn gemaakt en fast food / junk food.

En er zijn nog veel meer ongezonde dingen die hierin een rol spelen. Denk aan stress, alcohol, etc. In het lichaam heeft eigenlijk nooit iets één oorzaak.

Hoe maak je ‘m weer dicht?

  • Door goed voor jezelf te zorgen. Door gezond te gaan eten. Ga echt eten eten. Geen pakjes en zakjes, maar zo van de boer (via de slager) op je bord. Niet eerst langs de fabriek.
  • Door te werken aan je darmflora. We weten dat de geboorte van nieuwe darmcellen afhankelijk is van een gezonde darmflora.
  • Door voeding toe te voegen aan je eetpatroon die herstellend werkt, zoals actieve vitamine A in de vorm van lever of levertraan, gelatinerijke bouillons, gefermenteerde voeding en dranken, zoals kimchi en kefir.
  • Door een tijdje graan te laten staan en te kijken wat voor effect dit heeft.
  • Door te werken aan je spijsvertering, als die niet goed werkt.
  • Door stress te verminderen.
  • Etc.

In mijn praktijk gebruik ik de kennis van het GAPS dieet als basis om mensen te helpen hun darmen weer gezond te krijgen. Dr. Natasha Campbell-McBride zegt zelf over haar voedingsadviezen dat ze gemaakt zijn ‘to heal and seal the gut’ (om de darmen weer dicht en gezond te maken).

Wil je meer weten over het GAPS dieet, dan kun je het boek bestellen via www.gapsboek.nl

Wil je meer weten over begeleiding bij je darmproblemen: https://mijngezondedarmen.nl/begeleiding/

** Als iets niet bewezen is, wil dat niet zeggen dat het niet bestaat. Het wil alleen maar zeggen dat het nog niet (voldoende) onderzocht is om het zeker te weten en goed te begrijpen.