In het vorige artikel (deel 1) vertelde ik over de frustraties van het ziek zijn en maar geen passende oplossing kunnen vinden. En over de resultaten die mijn klanten behalen.

Zoals Brenda die na jaren van van alles proberen eindelijk van haar PDS-klachten af is. Geen buikpijn meer. Geen ernstige buikklachten meer na het eten van knoflook of uien. Ze kan ze gewoon eten! En zoveel meer energie, dat ze eindelijk weer gewoon aan leven en sporten toe komt in plaats van uitgeteld op de bank zitten.

Maar ook bijvoorbeeld Ewan, die destijds 3 jaar was. Hij kon toen alleen hypo-allergene ziekenhuisvoeding en 5 gewone dingen verdragen. Na maanden van herstel kan hij inmiddels bijna alles eten wat niet uit pakjes of zakjes komt.

Mijn klanten doen het werk en ik sta ze bij met advies, mentale ondersteuning en het meezoeken naar praktische en creatieve oplossingen. Dat doe ik inmiddels alweer 3,5 jaar als voedingsdeskundige en gecertificeerd GAPS therapeut vanuit mijn online voedingspraktijk.

Wat hebben Brenda en de ouders van Ewan gedaan om dit te bereiken?
Ze hebben stap voor stap uitgezocht waar hun lichaam wel en niet goed tegen kon op dat moment. Welke voeding hun lichaam goed kon verteren en tolereren. Beginnend met voeding waar zoveel mogelijk voedingsstoffen inzitten, die het gemakkelijkst verteerbaar zijn en die de meest herstellende werking hebben.

Van de herstellende voeding die ze goed konden verdragen, aten ze zoveel mogelijk. Daardoor herstelden hun maag en darmen stap voor stap en konden ze uiteindelijk steeds meer voeding weer toevoegen aan hun eetpatroon.

Voor Brenda was het jaren lang absoluut geen optie om uien of knoflook te eten. Daar werd ze een aantal uren later ontzettend ziek van. Inmiddels is dat geen enkel probleem meer. Ze kan nu gewoon uien en knoflook eten.

Bij Ewan hoopten de artsen dat hij over zijn extreme intolerantie voor voeding heen zou groeien. Maar ze verwachtten dat dat waarschijnlijk pas zou zijn als hij een jaar of 6, 7 zou zijn. Hij zou al die tijd die hypo-allergene shakes moeten drinken, terwijl leeftijdsgenootjes van alles zouden kunnen eten.

Gelukkig hebben zijn ouders hard gewerkt aan zijn herstel. Toen hij 4 werd en naar school ging, kon hij gewoon een lunchtrommel mee naar school!

Zo kwam Brenda er tijdens het eliminatie-dieet achter dat ze niet tegen avocado kon. En werd bevestigd dat suikers en koolhydraat-bronnen voor problemen zorgden.

Later in het traject probeer je gezonde voeding die je tijdelijk hebt weggelaten weer toe te voegen. En omdat echt werkt aan herstel (en niet aan symptoombestrijding) kon Brenda in de loop van de tijd steeds beter suikers en koolhydraten verteren. Nu heeft ze er alleen nog problemen mee als ze voor haar lichaam echt teveel suikers en koolhydraten heeft gegeten. Verder is het geen probleem meer.

Naast de voeding hebben ze beiden ook gewerkt aan het verbeteren van hun vertering èn hun darmflora. En omdat voeding, vertering en darmflora allemaal met elkaar verband houden, werken ze allemaal samen aan het herstel.

Nu zul je misschien denken: “Maar dat is een pittige klus!” Hoe weet ik nu wat ik moet doen en hoe ik het allemaal moet aanpakken? Hoe ga ik het volhouden? Hoe weet ik dat ik goed bezig ben?

Lees hier  in deel 3 hoe je het kunt aanpakken en wat de voordelen van een begeleidingstraject zijn.

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het weten: henderina@mijngezondedarmen.nl