Pijn is een raar ding. Het zit namelijk in je hersenen. Als je met een hamer op je duim slaat, krijgen je hersenen informatie binnen. Dan bedenken je hersenen of ze daar pijn van moeten maken of niet en hoeveel pijn. Dus de pijn komt niet vanuit je duim, maar zit letterlijk tussen je oren. Heel bizar. Maar dat verklaart wel waarom iemand nog pijn kan hebben aan zijn geamputeerde been; fantoompijn.

En het blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek dat de hoeveelheid pijn niet per se te maken heeft met hoe ernstig je er aan toe bent. In extreme situaties, zoals bij een ernstig ongeluk, voelen sommige mensen weinig of niks. Maar ook als het gaat om darmproblemen, zegt pijn niet altijd iets over de ernst van de schade in je darmen.

Sommige mensen hebben mega-buikpijn, maar als er dan in de darmen wordt gekeken zien die er pico bello uit. Anderen hebben weinig pijn, maar blijken na onderzoek flinke ontstekingen in de darmen te hebben.

Oké, maar wat kun jij doen om pijn te voorkomen of te verminderen zonder pijnstillers?

In een vorig artikel legde ik uit dat pijnstillers je maag en darmen kapot maken. Pijnstillers zijn heel fijn en handig in noodsituaties. Maar het is wijs om andere oplossingen te zoeken voor je pijn, als je je maag en darmen gezond wil houden.

Ontstekingsremmende voeding en leefstijl
Veel pijn ontstaat door ontstekingen. Dus een ontstekingsremmend voedingspatroon en voldoende bewegen en zorgen dat je zo min mogelijk stress hebt en zo goed mogelijk met stress om gaat, kan helpen om pijn te verminderen en te voorkomen.

Haal suikers en bewerkte voeding (pakjes en zakjes) uit je eetpatroon. Verminder je koolhydraten en eet meer groenten, fruit en noten in plaats van brood, koek en pasta. Stop met de meeste plantaardige olie, zoals zonnebloemolie, maisolie, arachide-olie, etc. en alle margarine en bak- en braadproducten die daarvan gemaakt zijn. Daar zit o.a. veel teveel omega-6 in wat ontstekingen stimuleert. Eet lekker ouderwets roomboter en ghee (bakboter gemaakt van roomboter), olijfolie, kokosolie (en reuzel en rundervet).

Maak je lekke darm dicht en verbeter je darmflora
Veel ontstekingen ontstaan door auto-immuunziekten (reuma, sjögren’s, lupus, CU, etc.) en klachten die veroorzaakt worden door een immuunsysteem dat in de war is, zoals astma en eczeem. Een lekke darm en een verstoorde darmflora spelen daarin vaak een belangrijke rol.

Het GAPS dieet is speciaal ontwikkeld om je lekke darm dicht te maken en aan je darmflora te werken. Andere voedingspatronen die je goed kunt gebruiken zijn onder andere Auto-Immuun Paleo (AIP), het Paleo eetpatroon en het Wahl’s protocol. Maar er zijn er meer. Ze zijn wat verschillend in uitgangspunt en aanpak, maar er is grote overlap. Geen pakjes en zakjes, dus geen bewerkte voeding, geen/weinig (natuurlijke) suikers, veel groenten en fruit, etc.

Een heel aantal mensen met het Prikkelbare Darm Syndroom hebben ook een lekke darm. En die lekke darm kan bij sommigen weer in verband worden gebracht met meer pijn voelen. Vooral bij mensen met de diarree variant.

Voedingstekorten
Ook door voedingstekorten kun je meer pijn ervaren en/of gemakkelijker ontstekingen hebben. Denk aan het gebrek aan vitamine D en omega-3 (vis en visolie).

Warmte en kou
Sauna, ijsbaden, afwisselend warm en koud douchen, kan niet alleen helpen bij pijn, maar versterkt ook je immuunsysteem.

Magnesiumzout-baden & magnesiumolie
Hierdoor ontspannen stijve en pijnlijke spieren.

Je hersens opnieuw programmeren
Pijn zit in je hersenen. En bij een heel aantal mensen met chronische pijn, blijft de pijn bestaan, ook al is hun lichamelijke probleem opgelost. Dan zijn technieken die je hersenen helpen om weer normaal te reageren handig. Dit is niet mijn vakgebied, maar er zijn vast mensen die daar wel verstand van hebben.

Andere mogelijkheden
Niet elke middel of elke therapie werkt bij iedereen. Dus het blijft een persoonlijke puzzel. Daarnaast is voeding en leefstijl de basis. Ik spreek regelmatig collega’s in de complementaire zorg (denk aan acupuncturisten, fysiotherapeuten, etc.), die verzuchten: “Als mensen nu eens ècht met hun voeding aan de slag gaan, kan mijn therapie veel effectiever zijn!”

Hieronder nog wat mogelijkheden om te onderzoeken:

  • Acupunctuur
  • Osteopatie
  • Goede fysiotherapie
  • Kurkuma
  • Chiropractie
  • Yoga en Pilates
  • Massage
  • Trauma-verwerking
  • CBD/THC olie
  • Zon
  • Beter en langer slapen
  • Verliefd zijn 😉
  • Etc.

 

In mijn praktijk werk ik met mensen met maag-, darm- en spijsverteringsproblemen en klachten die vanuit de darmen komen. Dat doe ik in langere trajecten, van 3 maanden (met nazorg) of een jaar. Volledig online en telefonisch of via skype, met veel persoonlijke aandacht.

Als basis maak ik gebruik van het GAPS dieet, omdat het specifiek een darm-herstellend eetpatroon is. Uiteraard aangevuld met andere kennis, lichaam bestaat nu eenmaal niet alleen uit darmen 😉 Je krijgt daarom altijd advies, specifiek aangepast aan jouw klachten en jouw leefsituatie.

Wil je eerst meer weten over het GAPS dieet, lees dan het boek: www.gapsboek.nl

Wil je meer weten over de begeleidingstrajecten: http://mijngezondedarmen.nl/begeleiding/