Je darmflora bestaat uit meer dan 500 soorten. Als het goed is, zijn dat ongeveer 80% goede beestjes (probiotica) en zo’n 20% boefjes, die alleen vervelend worden als te weinig van de goede bacteriën zijn.

Heel wat mensen met PDS hebben en darmflora uit balans (darmdysbiose). Dat kan op verschillende manieren. Te veel slechten in al je darmen. Gewoon veel te veel bacteriën in je dunne darm (SIBO). Daar horen er wel veel te zitten maar lang niet zoveel als in je dikke darm. Te weinig Lactobacilli in je dunne darm of te weinig Bifidobacteria in je dikke darm. En als je pech hebt, heb je al die problemen (en meer) tegelijk.

Als je probiotica gaat gebruiken, gaan de goede beestjes uit de probiotica het gevecht aan met de slechte. Je krijgt dus oorlog in je buik. Dat is prima, dat wil je ook. Maar liever niet te heftig, anders heb je er teveel last van. Die oorlog in je buik wordt ook wel ‘die-off’ genoemd. Je kunt er vreselijk diarree en buikpijn van krijgen. Maar ook hoofdpijn, grieperige spierpijn en je klachten die je al had kunnen versterken.

Daarom 4 tips om te zorgen dat alles goed verloopt:

1. Zoek probiotica met zowel Lactobacilli als Bifidobacteria (en het liefst nog meer typen), je hebt ze allebei nodig. Ze weten zelf wel op welke plek ze moeten blijven zitten. ‘Acidophilus’ is een lactobacil. Dus als die niet voldoende werkt, heb je misschien ook nog wat Bifidobacteria nodig voor je dikke darm.

2. Zoek probiotica zonder hulpstoffen, behalve de capsule zelf. Dit kan lastig zijn, omdat om één of andere reden fabrikanten graag van alles in de capsule stoppen.. Zoek in ieder geval probiotica met zo min mogelijk hulpstoffen, zoals bijvoorbeeld Bio-Kult. Waarom? Omdat veel mensen met PDS niet per se last krijgen van de probiotica zelf, maar van de hulpstoffen. Ze krijgen diarree, buikpijn en andere klachten van de hulpstoffen. Er is geen reden om ze er in te doen. Kan prima zonder.

3. Zoek probiotica zonder PRE-biotica (zoals: oligosacchariden, inuline, galactanen, etc.). Vaak zijn dit FODMAPs, waar veel mensen met PDS niet tegen kunnen. PRE-biotica is voeding voor de probiotica. Dat is op zich gezond. Maar als jij teveel bacteriën in je dunne darm hebt of teveel slechte soorten in je darmen hebt zitten, werkt dit juist tegen je. Eerst moet je flora beter in balans komen, voordat je voorzichtig PRE-biotica gaat toevoegen. (Uien bijvoorbeeld, zijn ook PRE-biotica)

4. Begin heel voorzichtig met probiotica. Als je een serieus darmflora-probleem hebt, wordt de oorlog veel te heftig als je meteen met 1 capsule begint. Je kunt beter eerst de capsule open maken en met een mespuntje beginnen. Kijk eerst eens hoe je reageert. Is dat nog te heftig, dan nog minder. En dan heel langzaam opbouwen. Heb je helemaal geen last van een mespuntje, dan kun je wat sneller opbouwen.