We weten al heel lang dat de actieve vorm van vitamine A (retinol) een anti-virale werking heeft. Mensen met een gebrek aan vitamine A zijn bevattelijker voor een virus-infectie èn ondervinden veel meer schade van zo’n infectie.

Hoe die vitamine A precies zijn werk doet wordt onderzocht. Meestal heeft een stof in het lichaam meerdere manieren om iets te doen. Vitamine A waarschijnlijk ook. Uit een onderzoek naar het norovirus en vitamine A blijkt bijvoorbeeld een bepaalde ‘samenwerking’ met je darmflora in het bestrijden van het virus.

Vitamine A bestaat alleen in dierlijke vorm
Vitamine A bestaat alleen in dierlijke vorm. Bètacaroteen is een voorloper van vitamine A, die in principe omgezet zou kunnen worden door het lichaam naar vitamine A. Helaas werkt dat systeem van omzetten bij veel mensen niet goed. Onder andere mensen met schildklierproblemen hebben daar problemen mee.

Bovendien moet je als gezond mens per dag ongeveer een kilo wortelen (of een combi met zoete aardappel, pompoen en donkergroene bladgroenten) eten om voldoende vitamine A te kunnen maken. Als je lichaam tenminste die omzetting optimaal doet. Anders werkt het niet.

Lever en levertraan
Lever en levertraan zijn zeer rijk aan vitamine A. Het is niet voor niets dat vroeger vaak 1 x in de week of 1x in de 14 dagen lever werd gegeten. En ook die gruwelijk vieze levertraan van vroeger, was toch echt heel belangrijk voor je gezondheid en het voorkomen van ziektes.

Vitamine A doet nog veel meer!
Voor zover we nu weten heeft ons lichaam vitamine A onder andere nodig om:

  • Je immuunsysteem te reguleren; het regelt o.a. dat je niet (meteen) allergisch reageert op lichaamsvreemde stoffen, zoals voeding. En regelt ook dat je lichaam juist wel reageert als
  • je een infectie te pakken heeft. Je tolerantie voor voeding hangt dus deels af van voldoende vitamine A.
  • Je slijmvliezen gezond te houden. Denk aan je darmen, longen, blaas, mond, neus, etc.
  • Je huid gezond te houden; het wordt (in de synthetische vorm) o.a. ingezet bij het behandelen van acné.
  • Vruchtbaar te zijn; zowel voor mannen als vrouwen. Daarom werd vroeger door bepaalde volkeren voedsel rijk aan vitamine A gegeven aan stellen die zwanger wilden worden.
  • Goed DNA te kunnen kopiëren bij celdeling; belangrijk bij bevruchting en groei van de foetus.
  • Goed te kunnen zien bij zwak licht; één van de eerste tekenen van een vitamine A tekort is nachtblindheid (de niet-erfelijke vorm).

Uiteraard heeft je lichaam voor nog veel meer processen vitamine A nodig. Dit zijn een aantal voorbeelden.

Is vitamine A gevaarlijk?
Nee, zolang je niet langdurig hoge doseringen neemt niet. Baby’s en peuters in ontwikkelingslanden krijgen vaak 2x per jaar een zware overdosering via een gezondheidsprogramma. Dat is niet erg. Dat is juist goed voor ze. Het gaat erom dat je niet langdurig hoge doseringen inneemt.

Je kunt dus met een gerust hart lever eten, ook als je zwanger bent, als je maar niet overdrijft. Eén keer per week kippenlevertjes of bijvoorbeeld regelmatig wat leverworst is prima. Belangrijk is wel dat je vitamine D ook op peil is. Vitamine A en D houden elkaar in balans en werken samen.

Lekkere lever
Bijna iedereen trekt een vies gezicht bij het idee van lever eten. Toch vinden we paté en leverworst normaal. Kippenlevertjes worden ook nog regelmatig gegeten. Niemand heeft natuurlijk zin in de rubberen plakken varkenslever van vroeger. Maar een beetje fijngehakte varkens-, runder- of lamslever door je gehaktballen of gehaktbrood is prima te doen.

Ik vind het zelfs lekker. En als ik te lang geen lever heb gegeten, vraagt mijn lichaam erom. Ik ken ook vrouwen die rondom hun menstruatie behoefte krijgen aan lever. Het is een mooie bron van voedingsstoffen om je weggevloeide bloed te vervangen. Lever is rijk aan vitaminen en mineralen, zoals zink, ijzer en B-vitaminen, waaronder B-12.

PS: De lever is geen opslagplaats van gifstoffen. Je lever is een opslagplaats van voedingsstoffen. Gifstoffen slaat je lichaam op in vet weefsel, zoals je hersenen en je zenuwstelsel, als je lever ze niet kan afbreken en verwerken.

* * * * *

In mijn praktijk werk ik met mensen met maag-, darm- en spijsverteringsproblemen en klachten die vanuit de darmen komen. Dat doe ik in langere trajecten, van 3 maanden (met nazorg) of een jaar. Volledig online en telefonisch of via skype, met veel persoonlijke aandacht.

Als basis maak ik gebruik van het GAPS dieet, omdat het specifiek een darm-herstellend eetpatroon is. Uiteraard aangevuld met andere kennis, je lichaam bestaat nu eenmaal niet alleen uit darmen 😉 Je krijgt daarom altijd advies, specifiek aangepast aan jouw klachten en jouw leefsituatie.

Wil je eerst meer weten over het GAPS dieet, lees dan het boek: www.gapsboek.nl

Wil je meer weten over de begeleidingstrajecten: http://mijngezondedarmen.nl/begeleiding/