Het GAPS dieet is een darm-herstellend dieet. Als je spijsvertering niet lekker gaat en je darmflora uit balans is, dan krijgt je lichaam niet de voedingstoffen binnen die het nodig heeft en raakt je immuunsysteem verzwakt of zelfs in de war. Als gevolg van die twee dingen hopen gifstoffen zich op in je lijf en daardoor kun je nog meer lichamelijke problemen krijgen.

De arts Hippocrates zij zo’n 2000 jaar geleden al:

– Alle ziekte begint in de darmen –

Inmiddels zijn die darmen en de darmflora heel erg hot in onderzoeksland. Want ja, Hippocrates had gelijk! Het blijkt dat veel chronische ziekten en klachten ook echt een (deel) oorzaak in de darmen hebben.

Organen communiceren met elkaar en hebben invloed op elkaar. Wat er in de darmen gebeurt blijft niet in de darmen, maar heeft heel veel invloed op de rest van het lichaam. Inmiddels komt er meer en meer onderzoek naar buiten over hoe dat zit. Er zijn heel wat ziekten en klachten die een verband blijken te hebben met wat zich in de darmen afspeelt.

  • De darm-hersen-connectie; denk aan Alzheimer, depressie, autisme, etc.
  • De darm-hormoon-connectie; denk onder andere aan schildklierproblemen
  • De darm-huid-connectie; denk aan eczeem, acne en psoriasis
  • De darm-immuun-connectie; denk aan allergieën, astma, slechte weerstand/altijd ziek en auto-immuun-ziekten
  • De darm-darm/spijsverterings-connectie; (ja dûh!) denk aan PDS, darmontstekingen (colitis) in allerlei vormen, ziekte van Crohn, problemen met maag, gal, lever en alvleesklier, etc.

Het GAPS dieet is speciaal ontwikkeld om je spijsvertering te optimaliseren, je darmflora zo goed mogelijk in balans te krijgen, ontstekingen te remmen, je ontgiftings-systemen te ondersteunen, etc. Door dat te doen krijgt het lichaam de kans zichzelf te herstellen. Je lichaam is namelijk 24/7 bezig jou gezond mogelijk te houden. Door te leren hoe je het beste dat zelfherstellende vermogen kunt ondersteunen, geef je je lijf de beste kansen om ziekteprocessen te vertragen, stop te zetten en zelfs schade weer te herstellen.

Het dieet bestaat uit 3 stappen:

Stap 1: Het Introductiedieet
Dit is een eliminatiedieet met als extra dat alles wat je in het begin eet en in eerste instantie stap voor stap uitprobeert, meteen een boost geeft aan je darmgezondheid. Waarom een eliminatiedieet? Omdat zowel echte allergietesten als veel voedsel-intolerantie helaas niet betrouwbaar zijn. Gevolgen: Of je eet nog steeds dingen waar je eigenlijk niet tegen kunt. Of je laat dingen staan die je al die jaren wel had kunnen eten.

Stap 2: Volledig GAPS
Nadat je hebt uitgezocht waar je wel en niet tegen kunt, volg je langere tijd een eetpatroon van verse groenten en knollen, vers fruit, vlees, vis, eieren, kruiden, noten en zaden. Voor zuivel zijn speciale regels. Uiteraard laat je staan waar je niet tegen kunt. Maar gelukkig meestal niet voor altijd. Naarmate je darmen herstellen en je spijsvertering verbetert, verdwijnen veel voedsel-intoleranties. Ook allergie-reacties kunnen verminderen en met aanvullende desensibilisatie-therapieën (uitgevoerd door een deskundige) zelfs helemaal verdwijnen.

Als je klachten langere tijd wegblijven, ga je door naar stap 3.

Stap 3: Je ideale eetpatroon
Je probeert een heel aantal zaken die je tijdelijk hebt laten staan, weer in te voeren. Denk aan (glutenvrije) granen, aardappels, bepaalde bonen en erwten. Wanneer dit kan hangt erg af van het type klachten, de ernst van de klachten en hoe goed je lichaam op het GAPS dieet reageert. Het is altijd een kwestie van proberen. Het is in principe de bedoeling dat je na verloop van maanden of enkele jaren weer zoveel mogelijk dingen kunt eten. En dat is heel persoonlijk.

Het doel is altijd zoveel mogelijk herstel, zodat je zoveel mogelijk weer wel kunt eten. Het is alleen niet te zeggen hoe dat per persoon uitpakt. De één kan na een half jaar al best weer een zuurdesemboterham eten. De ander pas na 3 jaar van herstel. (Als je coeliakie hebt is glutengraan uiteraard nooit een optie.) De één kan kan in het begin niet tegen eieren, maar later wel. Bij een ander geven eieren na 5 jaar nog steeds problemen.

In deel 2 (klik) ga ik nog wat uitgebreider in op de 3 stappen en geef ik je 9 tips om succesvol aan de slag te gaan.

Wil je meer weten over het dieet, lees dan het boek: www.gapsboek.nl

Wil je meer informatie over begeleiding, kijk dan hier.

Dr. Natasha Campbell-McBride ontwikkelde het GAPS dieet in eerste instantie voor haar zoon. Hij kreeg als 3-jarige de diagnose autisme. Als moeder en neuroloog/neurochirurg kon ze zich niet neerleggen bij de mededeling dat aan dit ‘hersenprobleem’ niets te doen zou zijn. Dus begon ze te graven in de medische literatuur. Eén van de dingen die ze ontdekte is dat veel kinderen met autisme eetproblemen en (ernstige) darmklachten hebben en een verstoorde darmflora. Dat is haar uitgangspunt geweest bij het ontwikkelen van het GAPS dieet.

Uiteindelijk is ze ook nog voedingswetenschappen gaan studeren en begon ze een voedingspraktijk om kinderen met autisme te helpen. Bij vele van die kinderen verminderden de gezondheidsklachten en ook de autisme-kenmerken. Haar zoon komt niet meer in aanmerking voor de diagnose autisme. Bij anderen zorgde het voor zichtbare verbeteringen in hun ontwikkeling. Denk aan uiteindelijk toch leren praten en contact maken. En als bonus verdwenen vaak eczeem, astma en andere lichamelijke klachten.

Inmiddels houdt Dr. Natasha Campbell-McBride zich vooral bezig met darm- en spijsverteringsproblemen en onbekendere aandoeningen op dat gebied, zoals FPIES (Food Protein-Induced Enterocolitis Syndrome), eosinofiele oesofagitis en eosinofiele gastro enteritis.

In de basis zijn de dieet-principes voor iedereen hetzelfde, maar pas je ze per persoon en per klachtenpatroon aan. Dus al doende en lerende krijg je een nieuw eetpatroon op maat, dat jouw lichaam helpt om zichzelf te herstellen. Daar help ik je graag bij.