Darmherstellend voedingspatroon

Eén van de beste darmherstellende eetpatronen die ik ken is het GAPS dieet. Het grote voordeel van het GAPS dieet is dat het ook in te zetten is bij zwaar beschadigde darmen met ernstige buikpijn en diarree en veel voedselintoleranties. Daarom gebruik ik het als basis in mijn praktijk. Maar iedereen is uniek, iedere situatie is anders, dus passen we je eetpatroon altijd aan op wat je lichaam aangeeft. Een dieet kan nog zo goed zijn in bewezen theorie, het vraagt altijd individuele aanpassingen.

GAPS staat voor Gut and Psychology/Physiology Syndrome (Darm en Psychologie/ Fysiologie Syndroom). Kort gezegd gaat het over de connectie tussen wat er in je darmen gebeurt en je mentale en lichamelijke gezondheid. Het beschreven voedingspatroon in het boek is gericht op darmgezondheid, het in balans brengen van je darmflora en je immuunsysteem en het versterken van je lichaam in het algemeen.

Wat verwarrend kan zijn, is dat de titel en de insteek van het GAPS boek gericht zijn op de darm-hersen-connectie, omdat dr. Natasha Campbell-McBride het in eerste instantie ontwikkelde voor haar zoon met autisme. Er is een tweede boek onderweg (maar dat kan nog wel even duren) met als insteek de lichamelijke kant van de darm-connectie.

Voor lichamelijke klachten zoals darmproblemen, kun je gewoon het huidige boek gebruiken. Het voedingspatroon in dat nieuwe boek, zal namelijk hetzelfde zijn als in het huidige boek. Wereldwijd wordt het GAPS dieet met succes gebruikt voor lichamelijke problemen, zoals darmziekten en darmklachten, maar ook voor reuma, longproblemen, hooikoorts, chronische blaasontstekingen, hoofdpijn, eczeem, etc.

Wat kan het GAPS dieet voor je betekenen?

  • Je geeft je darmen rust door voeding die irriterend is voor de meeste mensen met darmproblemen, tijdelijk uit je eetpatroon te halen.
  • Je ontdekt met behulp van het eliminatiedieet op welke voeding je intolerant of allergisch reageert.
  • Het versterkt je darmen en je lichaam door de nadruk te leggen op voeding die herstellend en ontstekingsremmend werkt.
  • Je helpt je spijsverteringssysteem, je maag, gal, alvleesklier en darmen optimaal te functioneren, zodat je lichaam ook daadwerkelijk de voedingsstoffen uit je voeding kan opnemen en gebruiken.
  • Je ontdekt op welke voeding jij het het beste doet. Iedereen is anders, je stuurt het GAPS dieet bij op basis van je eigen ervaringen.
  • Je helpt met het GAPS dieet je hormonen in balans te brengen, denk aan je stresshormonen (‘bijnieruitputting’), maar ook je insuline voor een stabiele bloedsuikerspiegel en andere hormonen.
  • Je helpt je immuunsysteem in balans te brengen, zodat je niet meer (zo erg) op bepaalde voeding reageert en niet zo vaak meer de griep krijgt of verkouden wordt. En ook klachten als eczeem, astma en hooikoorts kunnen minder worden of helemaal verdwijnen.
  • Je helpt je lekke darm dicht te maken (leaky gut/gut permeability), zodat je geen auto-immuunreacties en andere verstoorde immuunreacties meer krijgt.
  • Je helpt je ontgiftingssystemen, zoals je lever, je huid en je nieren, weer goed te functioneren

Hiermee geef je het zelfherstellend vermogen de kans om dingen weer in balans te brengen. Langzaam, stap voor stap verminderen klachten en kunnen ze zelfs helemaal verdwijnen. En soms gaat herstel verbazingwekkend snel.

Lees hier meer over de begeleidingstrajecten

Wat houdt het dieet in?

Heel kort gezegd ga je heel puur eten. Geen pakjes en zakjes meer en geen junkfood meer.

Afhankelijk van je situatie, begin je meestal met het ‘Introductiedieet’. Dit is een eliminatie dieet waarmee je meteen je darmgezondheid een boost geeft. Met een eliminatie-dieet bepaal je waar je lijf nu tegen kan. Zelf testen is nog altijd betrouwbaarder dan een allergie- of intolerantie-test.

Daarna ga je over op ‘Volledig GAPS’. In deze fase kun je in principe alles eten wat je kunt verdragen, behalve granen, bonen en erwten en suiker. Dat houd je enkele maanden tot enkele jaren aan, afhankelijk van hoeveel herstel je darmen en je lichaam nodig heeft.

Als laatste voeg je voorzichtig weer voeding toe die je tijdelijk hebt laten staan. Je zoekt naar wat je lichaam het prettigst vindt.

Kan ik het zelf?

Jazeker, er zijn heel wat mensen die zelf beginnen. Houd er wel rekening mee dat het tijd, aandacht en de nodige voorbereiding kost en dat je bijna gegarandeerd tegen problemen aanloopt. Iedereen zal moeten bijsturen op basis van wat haar of zijn lichaam aangeeft. En heb je dan voldoende kennis en ervaring om dat te doen? Het hangt heel erg van je persoonlijke situatie en je vaardigheden af of zelf doen de beste optie is. De basisinformatie over het dieet, alle stappen die je neemt en de recepten vind je in het GAPS boek. Dat kun je bestellen via gapsboek.nl

Voordelen begeleidingstraject

Je doet het niet alleen. Als je het GAPS dieet gaat volgen, maak je een flinke omslag in je eetpatroon, die je langere tijd wil volhouden. Het is dan heerlijk om je ervaringen te delen, vragen te stellen, tips te krijgen en je gesteund te voelen.

Je krijgt advies op maat. Jouw lichaam is uniek. Een voedingspatroon kan heel goed theoretisch uitgedacht zijn, maar uiteindelijk is het jouw lichaam dat aangeeft wat het al aan kan en wat nog niet. Je lijf gaat reageren op het nieuwe voedingspatroon. Soms behoorlijk heftig. Daarom krijg je tijdens het begeleidingstraject steeds persoonlijk advies. En omdat mijn kennis veel verder gaat dan het GAPS dieet, vinden we altijd een oplossing.

Je bespaart tijd en energie. Recepten, lijsten met leveranciers, checklists, handige tips en trucs, je hoeft het allemaal niet meer zelf uit te zoeken, maar krijgt het gewoon aangeleverd. Ook het advies op maat bespaart je tijd. Alles zelf uitzoeken en het wiel uitvinden kost veel tijd en energie. Vanuit mijn ervaring kun je vaak sneller tot betere oplossingen komen.

Je voorkomt onnodige teleurstellingen en frustraties. Het is de bedoeling dat je het eetpatroon langere tijd vol gaat houden. Houd rekening met 2 jaren. Door goed te beginnen voorkom je dat je opgeeft op het punt waar je (achteraf gezien) juist door had moeten gaan. Met een begeleidingstraject zet je alles goed op de rails, zodat je daarna ontspannen verder kunt.

Lees hier meer over de begeleidingstrajecten

Het verhaal van Esther
Klachten: ernstige allergische astma, fibromyalgie, ADHD, angst- en paniekaanvallen en gevoelig voor depressie
“Toen ik aan het 3 maanden-programma begon was mijn situatie zorgelijk. Ik was heel veel ziek en om de 2 maanden aan de antibiotica en prednison i.v.m. ontstekingen aan de longen. Ik had veel pijn en was ontzettend vermoeid.”

“Het programma heeft heel veel voor me betekend! En dan heb ik het Introductie-dieet nog niet eens gedaan, maar het gaat al zoveel beter met mij. Ik eet de dingen die mogen maar niet meer de dingen die niet mogen. Sinds het begin van het programma heb ik geen antibiotica- en prednisonkuren meer nodig gehad! Vorige week heb ik sinds 10 jaar of langer een griep gehad zonder kuren. Mijn lichaam heeft het weer zelf gedaan. Dat is voor mij een feest.”

“Ik heb mijn anti-depressiva met de helft kunnen verminderen. De pijn en vermoeidheidsklachten zijn er nog wel, maar de scherpe kanten zijn er vanaf. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik hier voor een groot deel vanaf ga komen.”

“Mijn kinderen zijn alle twee hooggevoelig. Wat is het fijn dat ik hen nu mee kan geven wat goed is en wat ongezond. Dit is een basis voor de rest van hun leven. En ik zie dat ook zij beter in hun lichaam zitten. Mijn zoontje met dyslectie gaat sinds het programma met sprongen vooruit. Het klinkt allemaal als een wonder. Maar het mooie is dat het echt zo simpel is.”

“Voor mij is het GAPS voedingsprogramma een manier van leven geworden. Natuurlijk zondig ik weleens. Maar ik zal nooit terug gaan naar hoe ik at. Ik zou het niet meer kunnen, omdat ik nu zo goed weet wat echt slecht is voor ons lichaam. Deze manier van eten wordt heel eigen in de loop van het programma.”

“Ik ben overtuigd van de werking van het GAPS dieet. Heel eerlijk gezegd zou het voor iedereen goed zijn om dit 3 maanden-programma te volgen. Al is het alleen maar om het meest waardevolle wat je hebt, je lichaam en je gezondheid, te leren kennen en te weten hoe hiermee om te gaan!”

Lees hier meer over de begeleidingstrajecten

Na de online training ontvang je regelmatig mijn nieuwsbrief waarin ik nog meer waardevolle informatie met je deel.

Tot ziens op Facebook?

Bestel hier het GAPS dieet boek

Koop het GAPS dieet boek

Het beschreven voedingspatroon in het boek is gericht op darmgezondheid, het in balans brengen van je darmflora en je immuunsysteem en het versterken van je lichaam in het algemeen.


Koop het boek

Tips & inspiratie ontvangen?