Langdurige diarree kan een enorme klus zijn om onder controle te krijgen. Je darmen hebben rust nodig, maar je wil ook eten om je gewicht op peil te houden. Maar zolang je steeds diarree hebt, neemt je lichaam weinig voedingstoffen op. Dus daarom is het zaak eerst je darmwerking te herstellen. Bij darmziekten wordt daarom wel eens een periode van vloeibare voeding geadviseerd. Maar dat principe kun je ook inzetten bij diarree veroorzaakt door PDS of andere oorzaken.

In mijn praktijk gebruik ik daarvoor het GAPS dieet. Het GAPS dieet is een ontstekingsremmend en darmherstellend voedingspatroon. In het schrijven van haar boek en het ontwikkelen van het Introductiedieet heeft dr. Natasha Campbell-McBride rekening gehouden met ernstige darmproblemen.

Je begint met vloeibaar eten met een hoge voedingswaarde en voedingsstoffen specifiek voor de darmen. Daarna voeg je voorzichtig zachte vezels toe. Als dat goed gaat, bouw je steeds verder je voeding weer op tot je weer zo normaal mogelijk eet.

Binnen het GAPS dieet begin je met de bouillons. Zelfgemaakt, van vlees, kip of vis en groenten die je mee laat trekken, maar niet opeet. Je brengt de bouillon op smaak met flink grijs zeezout of Himalaya zout, maar absoluut niet met met een bouillonblokje, bouillonpoeder of iets anders. En je eet het zachte gaargekookte vlees en de gare stukjes vis. Dit is dan wel niet vloeibaar, maar geeft eigenlijk nooit problemen. Wel goed kauwen, je darmen hebben geen tanden en kiezen.

Word je misselijk van het vet op de bouillon, dan laat je de bouillon eerst afkoelen en daarna koud worden in de koelkast. Je schept het vet eraf en doet dat in een bakje. In elk kommetje hete bouillon smelt je dan een kwart theelepeltje vet. Meestal gaat die hoeveelheid wel goed. En van daaruit bouw je de hoeveelheid vet rustig op. Wat je ook kunt proberen is kokosolie. Kokosolie heeft nauwelijks vertering nodig. Begin ook met een heel klein beetje om te testen.

Je kunt de hele dag zoveel bouillon drinken en vlees of vis eten als je wil en je darmen kunnen verdragen.

Dan test je of je tegen eidooiers kunt en voegt die toe aan je kommetjes bouillon. Zorg dat je echt verse eieren hebt. Breek het rauwe ei, laat het eiwit weglopen en spoel eventueel de eidooier af onder een heel zacht lopende kraan. Dit kan alleen als het ei heel vers is en de eidooier nog stevig genoeg. Doe de eidooier in de hete bouillon. Eerst één, gaat dat goed, dan kun je er meer per dag in je bouillon doen. Ze zitten bomvol voedingsstoffen en zijn goed opneembaar. Eidooiers worden door veel mensen wel goed verdragen, het eiwit lang niet altijd.

Extra gelatine in je bouillon kan je darmcellen helpen herstellen. Van het merk ‘Great Lakes’ kun je grasgevoerde gelatine en collageen kopen. De gelatine kun je oplossing in hete vloeistof, zoals in je zelfgemaakte bouillon. Collageen kan ook in koude dranken worden opgelost. Test ook hier weer een klein beetje voordat je langzaam opbouwt.

Saccharomyces Boulardii is een probioticum dat een goede reputatie heeft als het om verminderen van diarree gaat. Dit is absoluut een aanrader. Begin met een klein beetje poeder uit de capsule (bewaar de rest in een bakje) om te kijken hoe je erop reageert. Reageer je heftig, dan langzaam opbouwen. Maar de meeste mensen reageren erg goed op Saccharomyces Boulardii. Dus dan kun je vrij snel opbouwen naar 2 capsules per dag. Later kun je ook een ander probioticum (zonder troep) zoals Bio-Kult. Ook weer eerst testen (want hier reageert een aantal mensen sterker op) en langzaam opbouwen.

Saccharomyces Boulardii is vaak moeilijk te vinden, maar o.a. bij Ergomax te bestellen onder de naam ‘YeastBiotic’

Drink!
Gemberthee van verse gember, kamillethee of muntthee of warm water met of zonder een beetje honing erin. Sommige honing bevat meer fructose dan andere honing. Test of je tegen honing kunt en hoeveel. Beter is af en toe een klein theelepeltje verdeeld over de dag, dan in één keer een flinke eetlepel.

Via de apotheek kun je Oral Rehydration Salt (ORS) in zakjes krijgen als je diarree hebt. Die ORS bestaat uit zouten en suikers die je oplost in water. Hierdoor blijft niet alleen je vochthuishouding beter op peil maar ook je zouthuishouding. Allebei erg belangrijk. Door zoute zelfgemaakte bouillons te drinken en thee gezoet met wat honing doe je eigenlijk hetzelfde.

Je kunt zelf ook een ORS-achtige oplossing maken, als je dat wil. Los 1,5 eetlepel honing en 1 theelepel zout op in een liter water. Drink regelmatig met kleine slokjes hiervan. Heb je liever iets warms? Los dan de honing en het zout op in 2 dl water en gebruik dat als basis voor een warm ORS-achtig drankje. Doe dan 0,5 dl van de honing-zoutoplossing in een beker en giet er 2 dl heet water bij.

Kun je ook niet tegen honing vanwege de fructose, vervang dan de honing in de ORS – oplossing door gewone suiker of dextrose/‘druivensuiker’.

Als deze periode zonder groenten langer duurt dan een aantal dagen, kun je thuis versgeperste groentesappen testen. Koop daarvoor een sapcentrifuge (of vraag of de buurvrouw er nog één op zolder heeft staan). Begin met een paar slokjes wortelsap. Gaat dat goed, bouw dan langzaam op. Zo krijg je toch de voedingsstoffen uit groenten binnen, zonder dat de vezels je geïrriteerde darmen nog verder irriteren.

Sommige mensen doen het erg goed op de zelfgemaakte yoghurt, die ze 24 uur laten fermenteren. Sommigen ook niet. Werkt de yoghurt voor jou wel goed, dan is het zuur in de yoghurt erg verzachtend voor je darmen. Je kunt de hoeveelheid langzaam opbouwen. Vanaf een theelepel naar een kommetje. Je hoeft daarvoor geen yoghurtmachine aan te schaffen. Met wat potten heet water en een paar oude handdoeken kom je er ook. En als dat allemaal goed gaat, kun je ook kijken of melkkefir voor jou behulpzaam is.

Gaat het allemaal wat beter met je darmen, dan kun je langzaam groenten toevoegen aan je bouillons en soepen met relatief weinig vezels (bietjes, wortels, knolselderij, pompoen, courgette zonder pitjes en geschild, etc.) Begin bijvoorbeeld met het koken van een klein stukje wortel in 2,5 dl bouillon. Pureer het stukje wortel in de soep als het gaar is en test. Lukt de ene groente niet, probeer dan een andere dag nog eens een andere groente. Of wacht nog even een paar dagen en probeer dan de wortel weer.

Appelmoes, zelfgemaakt van Goudrenetten (of andere appels), zonder suiker kan voor sommige mensen heel behulpzaam zijn. Maar niet voor iedereen! De pectine in (moes)appels kan een beschermend effect hebben op de darmwand. Kook de moes zo gaar mogelijk, ga er desnoods nog een keer met de staafmixer door. Begin met 1 of 2 theelepels en kijk wat er gebeurt. Gaat dat goed, probeer dan op te bouwen.

Zoek bij voorkeur begeleiding, als je met voeding aan de slag gaat. Het is niet de bedoeling dat je nog verder verzwakt!

PS: Wat in dit artikel staat omschreven is niet helemaal volgens het GAPS dieet, maar geeft je een idee wat je vloeibaar kunt proberen te eten en een gunstige werking op je darmen en de rest van je gezondheid kan hebben.

Wil je meer weten over het GAPS dieet, dan kun je het boek lezen: www.gapsboek.nl

Ben je het zat om alleen te ploeteren met je problemen, dan wil ik je graag begeleiden. Kijk hier wat de mogelijkheden zijn: http://mijngezondedarmen.nl/begeleiding/